Ο Ντέηβιντ Ροκφέλλερ συνήθιζε μέχρι τα βαθειά γεράματά του, να περνάει τις διακοπές των Χριστουγέννων στο Άσπεν. Ο τελευταίος μιας παλιάς, χρυσής εποχής μεγιστάνων, ο γιος του πρώτου Αμερικανού billionaire, περίφημου Τζον Ροκφέλλερ (1839-1937), απολάμβανε το μαγευτικής ομορφιάς τοπίο του Κολοράντο, μέσα από το σαλέ του.

Ο Ροκφέλλερ πέθανε τον Μάρτιο του 2017 σε ηλικία 101 ετών. Στα σαλόνια και άλλους εντυπωσιακούς χώρους της υπερπολυτελούς κατοικίας του στο Άσπεν, όπως επίσης στο διαμέρισμά του στους 65 δρόμους του Μανχάτταν, υπήρχε ένας πραγματικός θησαυρός σπάνιων έργων τέχνης. Έργα με υπογραφές των Picasso, Manet, Monet, Derain και άλλων μεγάλων δημιουργών.

Ο Ροκφέλλερ ξόδευε απίστευτα χρήματα για την αγορά εξαιρετικών πινάκων ζωγραφικής όπως επίσης γλυπτών. Οι επικεφαλείς των σημαντικότερων μουσείων του κόσμου, όπως και όλοι οι κορυφαίοι εικαστικοί, art dealers και γκαλερίστες, χαρακτήριζαν τον Ροκφέλλερ ως έναν από τους μεγαλύτερους συλλέκτες της γης. Ο ίδιος, απολαμβάνοντας ένα Jasmin tea στο living room του σαλέ του στο Άσπεν, συνήθιζε να λέει ότι τα πολυτιμότερα από τα έργα του «τα crown jewels» της συλλογής, ήταν οι ιμπρεσιονιστές και κάποιοι πίνακες μοντέρνων δημιουργών.

Ο Ντέηβιντ δημιούργησε θόρυβο, όταν το 1972 φωτογραφήθηκε μπροστά στο ογκώδες έργο “Group of Four Trees”, το οποίο κοσμούσε τους τοίχους του Manhattan Plaza. Δίπλα του, ο καλλιτέχνης Jean Dubuffet, ο οποίος υποστήριζε πάντα ότι αν το όνομα του πανίσχυρου παππού Τζον Ροκφέλλερ, ήταν συνώνυμο με τον καπιταλισμό, αυτό του εγγονού του Ντέηβιντ συνδέθηκε με την φιλανθρωπία σε πολύ υψηλό μάλιστα επίπεδο.

Η επιθυμία που έγινε πράξη

Ο Ντέηβιντ Ροκφέλλερ, έζησε μια γεμάτη ζωή, έχοντας κοντά του όλους αυτούς που αγαπούσε. Η σύντροφός του Πέγκυ, (ήταν μαζί από το 1940 μέχρι το θάνατό της το 1996), μοιραζόταν το πάθος του για την τέχνη και την υψηλή αισθητική. Ο για πολλά χρόνια chief της τράπεζας Chase Manhattan, υπήρξε ο «ιθύνων» νους πίσω από τις μεγαλύτερες δημοπρασίες έργων τέχνης, τα έσοδα των οποίων «πήγαιναν» σε ευπαθείς κοινωνικές ομάδες. Την ερχόμενη άνοιξη, οι απόγονοι του Ντέηβιντ, θέλοντας να δώσουν σάρκα και οστά στα όνειρά του κυρίως όμως στην επιθυμία του μέσα από τη διαθήκη του διοργανώνουν μια από τις σημαντικότερες δημοπρασίες, οι οποίες έγιναν ποτέ στο χώρο της παγκόσμιας τέχνης. Το auction θα πραγματοποιηθεί στο Christie’s της Νέας Υόρκης και συγκεκριμένα στο Rockfeller Center. Κάποιοι μιλούν για έσοδα τα οποία ανέρχονται σε πολλά-πολλά εκατομμύρια δολάρια. Τα έργα τα οποία θα «χτυπηθούν», δεν είναι αποκλειστική επιλογή του Ντέηβιντ Ροκφέλλερ. Η αγαπημένη του σύντροφος Πέγκυ, είχε επιλέξει επίσης τα masterpieces του 19ου και 20ού αιώνα, με υπογραφές Ευρωπαίων και Αμερικανών δημιουργών.

Έργα με τιμές που ζαλίζουν

Ποια είναι όμως μερικά από τα σημαντικότερα έργα της συλλογής των Ντέηβιντ και Πέγκυ Ροκφέλλερ; Έργα που «στόλιζαν» το Town House στη Νέα Υόρκη, το σαλέ στο Άσπεν, τα σπίτια στο Πάλμ Μπήτς, τις Μπαχάμες, το Λονδίνο και το Παρίσι; Ο πίνακας του Paul Kleé “Bouquet of Autumn”. Πίνακες του Rothko. Το έργο του Henri Matisse “Fruits”, του Paul Gauguin “Portrait of Jacob Meyer”, του Cezanne “Still Life with Fruit Dish” και “Boy in ared Waistcoat”. Το περίφημο έργο του Pablo Picasso “Young girl with a basket of flowers” (αριστερά), κ.α.

Ο Ντέηβιντ Ροκφέλλερ αισθανόταν υπερήφανος για την τεράστια, εξαιρετικής ποιότητας συλλογή του την οποία είχε αποκτήσει καταβάλλοντας εκατομμύρια δολάρια. Αρκετές φορές συζητούσε για το αθεράπευτο αυτό πάθος του, γύρω από την τέχνη, με άλλους μεγάλους συλλέκτες, όπως ο Ρόναλντ Λώντερ (της πασίγνωστης εταιρείας καλλυντικών), τους Ντε Μενίλ αλλά και τον Σταύρο Νιάρχο ο οποίος υπήρξε φανατικός συλλέκτης έργων των Βαν Γκόγκ, Ρενουάρ και Σαγκάλ. (Αδυναμία στον Βαν Γκόγκ έτρεφε επίσης το ζεύγος Βασίλη και Ελίζας Γουλανδρή. Ογκώδη έργα του καλλιτέχνη «κοσμούσαν» το σαλέ τους στο Γκσταάντ όπως βέβαια και εκείνο του Αλέκου Γουλανδρή). Ο Νιάρχος είχε προσκαλέσει μάλιστα τον τραπεζίτη Ροκφέλλερ στο περίφημο «Ροζ σαλέ» του στο Σεν Μόριτζ…

Κρυστάλλινα Χριστούγεννα και η «ειρωνεία» για τους Έλληνες μεγιστάνες

Στη διάρκεια γεύματος στο θεαματικό σαλέ του Σταύρου Νιάρχου, ο Ροκφέλλερ διαφώνησε έντονα γύρω από την αξία ενός έργου του Picasso με τον Τζιάννι Ανιέλι. Ο Έλληνας μεγιστάνας, στενός φίλος του Τζιάννι προσπάθησε να …ηρεμήσει τα πνεύματα, ανοίγοντας μπροστά τους τα πλέον σπάνια, συλλεκτικά, κόκκινα κρασιά που «έκρυβε» στο κελλάρι του. Ο Ροκφέλλερ σχολίαζε στη διάρκεια της επιστροφής του στις ΗΠΑ ότι ο Έλληνας μεγαλοεφοπλιστής και ο Ιταλός μεγαλοβιομήχανος, δεν γνώριζαν τόσο καλά τα θέματα γύρω από την τέχνη. Ίσως όχι τόσο καλά όσο τα παιχνίδια με τις δεκάδες ερωμένες τους επισήμανε. Ο Σταύρος και ο Τζιάννι απλά χαμογελούσαν αινιγματικά!

Ο Ντέηβιντ είναι κολλημένος στη φούστα της Πέγκυ, υποστήριζαν. Οι δυο τους περνούσαν υπέροχα «κρυστάλλινα» Χριστούγεννα στο κοσμοπολίτικο Σεν Μόριτζ. Ήταν αυτά τα «γεμάτα», χαρούμενα Χριστούγεννα των δύο μεγιστάνων που ο Αριστοτέλης Ωνάσης ένοιωθε να ζηλεύει πολύ. Δεν θα μπορούσε άλλωστε να γίνει διαφορετικά. Ο Νιάρχος και ο Ανιέλλι είχαν πολλά παιδιά και δεκάδες φίλους στο γιορτινό τραπέζι τους. Οι περισσότεροι, μέλη της διεθνούς αριστοκρατίας.

Ο Ωνάσης περνούσε συνήθως μοναχικά Χριστούγεννα. Κάτι που δεν είχε διαφύγει της προσοχής του πανέξυπνου Ντέηβιντ Ροκφέλλερ. Ο μεγαλοτραπεζίτης σχολίαζε ότι ο Ωνάσης είχε μία άσχημη προσωπική ζωή λόγω της συμπεριφοράς του. Έλεγε μάλιστα ότι οι επιλογές του Αριστοτέλη Ωνάση γύρω από τα θέματα τέχνης ήταν ένα μεγάλο φιάσκο! Οι περισσότεροι από τους πίνακες που αγόραζε για τα σπίτια του σε ολόκληρο τον κόσμο και την θαλαμηγό “Christina” ήταν μαϊμούδες…