• Αναζήτηση
  • Μουσική πρωτοπορία στη Στέγη

    Mια μουσική εμπειρία χωρίς περιορισμούς και χωρίς όρια υπόσχεται το πρωτοποριακό ντουέτο των Γκάρεθ Ντέιβις και

    Mια μουσική εμπειρία χωρίς περιορισμούς και χωρίς όρια υπόσχεται το πρωτοποριακό ντουέτο των Γκάρεθ Ντέιβις και Φράνσις Μαρί Ουίτι που έρχεται για μια παράσταση και ένα εργαστήριο στη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών του Ιδρύματος Ωνάση. Με αφετηρία τα έργα δύο σπουδαίων ιταλών συνθετών του 20ού αιώνα, των Τζατσίντο Σέλσι (1905 – 1988) και Σαλβατόρε Σιαρίνο (1947 – ), οι δύο σολίστες θα επιδιώξουν «μια μεταμόρφωση του πρωτότυπου υλικού μέσα από νέους ερμηνευτικούς δρόμους», όπως χαρακτηριστικά αναφέρεται στην παρουσίαση του προγράμματός τους.
    Η παράσταση θα δοθεί την Πέμπτη 11 Ιανουαρίου, ενώ μία μέρα πιο πριν, στις 10 του μηνός, οι δύο καλλιτέχνες θα δώσουν masterclass. Με βάση τη συγγενή οπτική που έχουν για τη μουσική, οι Ντέιβις και Ουίτι εν έτει 2010 άρχισαν τη γόνιμη, όπως αποδείχθηκε, συνεργασία τους, που διόλου τυχαία διαρκεί μέχρι σήμερα. Εδώ και δεκαετίες η τσελίστρια Φράνσις Μαρί Ουίτι εντυπωσιάζει κοινό και κριτικούς χάρη στην ικανότητά της να ερμηνεύει με την ταυτόχρονη χρήση δύο δοξαριών. Η δεξιοτεχνία της έχει φανεί στις συνεργασίες της με κορυφαίους συνθέτες όπως ο Τζον Κέιτζ, ο Λουίτζι Νόνο και o Ιάνης Ξενάκης.

    Από την πλευρά του, διανύοντας με άνεση ένα ευρύ φάσμα από την ηλεκτρονική μέχρι την κλασική μουσική, ο Γκάρεθ Ντέιβις έχει καταφέρει να ανοίξει νέους δρόμους για το κλαρινέτο χρόνο με τον χρόνο. Ανάμεσα στις συνεργασίες τού Ντέιβις διακρίνεται και εκείνη με το μεγάλο όνομα της noise μουσικής, τον Γιαπωνέζο Merzbow. Αναφερόμενη στη Φράνσις Μαρί Ουίτι, η βρετανική εφημερίδα «Guardian» έχει γράψει ότι «αναμφισβήτητα είναι η πιο επιδραστική και πρωτοπόρος σολίστρια του τσέλου στον κόσμο», ενώ το εξειδικευμένο περιοδικό για τη σύγχρονη μουσική «ATTN Magazine» έγραψε για τον δίσκο «Gramecy» (2012): «Υπάρχει μια τόσο θερμή δύναμη στη συνομιλία των Ντέιβις και Ουίτι, ώστε να μην μπορείς παρά να αντλήσεις ένα όμορφο φως μέσα από το φαινομενικά αδιαπέραστο σκοτάδι».
    Πρώτη ύλη της συναυλίας στη Στέγη (Μικρή Σκηνή) θα είναι η «εκλεκτική συγγένεια» των δύο ερμηνευτών με τους δημιουργούς Σέλσι και Σιαρίνο και θα παιχθούν έργα που έχουν συνθέσει ειδικά για αυτούς («Ave Maria», «Pater Noster», «Alleluia», «Let me die before I wake», «Ai limiti della note»). «Οι θεατές θα καταδυθούν στους απόκρυφους κόσμους των συνθετών, με οδηγούς τους δύο μουσικούς, οι οποίοι αντιπαραβάλλουν το πρωτότυπο υλικό με νέες ερμηνείες, σε ένα ιλιγγιώδες ταξίδι που κορυφώνεται ως αποκαλυπτικό μουσικό βίωμα» αναφέρει η ανακοίνωση της Στέγης.
    Αξίζει μάλιστα να σημειωθεί ότι ο Σαλβατόρε Σιαρίνο – μουσική του οποίου ακούγεται στο «Νησί των καταραμένων» του Μάρτιν Σκορσέζε – έχει τιμηθεί με το διεθνές βραβείο BBVA Foundation Frontiers of Knowledge Award of Contemporary Music για την ανανέωση των δυνατοτήτων της φωνητικής και οργανικής μουσικής και για την ιδιαιτερότητα του ηχητικού υλικού του.
    Οσο για τον Τζ. Σέλσι, αξίζει να μνημομονεύσει κανείς την άποψή του για τη μουσική: «Ο ήχος είναι σφαιρικός. Ομως, όταν τον ακούμε, μας δίνεται η αίσθηση πως έχει μονάχα δύο διαστάσεις: τον τόνο και τη διάρκεια. Γνωρίζουμε ότι υπάρχει και μία τρίτη, το βάθος, αλλά αυτή κατά μία έννοια μας διαφεύγει. Η ζωγραφική ανακάλυψε την προοπτική πριν από πάρα πολύ καιρό. Η μουσική, όμως, δεν έχει καταφέρει ακόμα να ξεπεράσει τις δύο διαστάσεις».

    HeliosPlus

    Πολιτισμός