• Αναζήτηση
  • Φιλ Καφαράκης: Είναι καιρός να ωριμάσουν οι έλληνες εξαγωγείς

    Η βιώσιμη ανάπτυξη που αναζητεί η Ελλάδα καθώς βγαίνει από την κρίση βασίζεται σε δύο πυλώνες: στις ξένες επενδύσεις και στις εξαγωγές. Η βιομηχανία τροφίμων και ποτών είναι παραδοσιακά μια από τις μεγαλύτερες εξαγωγικές βιομηχανίες της χώρας.

    Η βιώσιμη ανάπτυξη που αναζητεί η Ελλάδα καθώς βγαίνει από την κρίση βασίζεται σε δύο πυλώνες: στις ξένες επενδύσεις και στις εξαγωγές. Η βιομηχανία τροφίμων και ποτών είναι παραδοσιακά μια από τις μεγαλύτερες εξαγωγικές βιομηχανίες της χώρας.
    Η περαιτέρω ανάπτυξη των ελληνικών εξαγωγών τροφίμων και ποτών στην κορυφαία αγορά παγκοσμίως, την αμερικανική, είναι ο σκοπός του Δεύτερου Εξαγωγικού Φόρουμ που διοργανώνει το Τμήμα TradeUSA του Ελληνο-Αμερικανικού Εμπορικού Επιμελητηρίου αύριο, Δευτέρα, στο ξενοδοχείο «Μεγάλη Βρεταννία» στην Αθήνα.
    Το τμήμα TradeUSA του Επιμελητηρίου δίνει τη δυνατότητα στις ελληνικές επιχειρήσεις να ενημερωθούν για τα χαρακτηριστικά και τη δομή της αμερικανικής αγοράς, όπως και για τις καταναλωτικές τάσεις που επικρατούν εκεί. Δίνει επίσης τη δυνατότητα στους έλληνες επιχειρηματίες να έρθουν σε επαφή και να συζητήσουν με εκπροσώπους αμερικανικών επιχειρηματικών κολοσσών και να εξερευνήσουν νέες αμερικανικές υποαγορές για τη δραστηριοποίησή τους ή για την επέκταση των δραστηριοτήτων τους στις ΗΠΑ. Ο τίτλος του 2ου ExportUSA Forum είναι άλλωστε «Analyzing The American Food Reality».
    Εν όψει του 2ου ExportUSA Forum «Το Βήμα» μίλησε με τον Ελληνοαμερικανό Φιλ Καφαράκη, πρόεδρο της Specialty Food Association, η οποία συγκεντρώνει ως μέλη περισσότερες από 3.500 αμερικανικές επιχειρήσεις τροφίμων με τζίρο της τάξης του 1 δισ. δολ. ετησίως.
    Η θεματολογία του συνεδρίου συνδέεται άμεσα με τα τεκταινόμενα στην αμερικανική αγορά τροφίμων. Γεννάται όμως το ερώτημα κατά πόσο η τεράστια αυτή αγορά ξεφεύγει από τα στερεότυπα του fast food και του οικογενειακού μπάρμπεκιου της Κυριακής που έρχονται στον νου των Ευρωπαίων όταν μιλούν για αυτή. Και εν πάση περιπτώσει, τι χώρο μπορούν να διεκδικήσουν τα ελληνικά τρόφιμα και ποτά στην αμερικανική αγορά, πέρα από τη ζήτηση για φέτα, ελαιόλαδο και ούζο από τους ομογενείς στα ελληνικά παντοπωλεία της Αστόριας και του Σικάγου, και από τη ζήτηση των εστιατορίων με ελληνική κουζίνα ασφαλώς;
    «Είναι εξαιρετικά σημαντικό να συνειδητοποιήσουμε ότι τα στερεότυπα του αμερικανικού fast food και οι οικογενειακές μαζώξεις τις Κυριακές για barbeque, με ποικίλες επιλογές μη υγιεινών γευμάτων, ανήκουν πλέον στο παρελθόν. Οι συνθήκες της αγοράς έχουν αλλάξει δραματικά, ειδικά όταν παναμερικανικές αλυσίδες όπως αυτή του Chipotle και της Sweetgreen – αλυσίδες που ανήκουν στη νέα κατηγορία «fast casual» – κλέβουν όλο και περισσότερο μερίδιο αγοράς από το κλασικό McDonald’s.
     
    Το φαινόμενο Whole Foods, με τις πιο υγιεινές και ποικίλες επιλογές, έχει επηρεάσει τον καταναλωτή και τις διατροφικές του τάσεις, όπως το ίδιο συμβαίνει και με τα delicatessen τα οποία πωλούν αρτοσκευάσματα, διάφορες ποικιλίες τυριού, θαλασσινά και βιολογικά προϊόντα, προς μια κατεύθυνση που ικανοποιεί τις ανάγκες τους για υγιεινή διατροφή και ευεξία.
    Οι καταναλωτές είναι εξαιρετικά ενημερωμένοι, πλέον, και κατανοούν – πλήρως – τις συνέπειες που είναι η κακή διατροφή που περιλαμβάνει υψηλά λιπαρά και άλλα μη θρεπτικά συστατικά.
    Οποια εταιρεία μπορεί να επενδύσει σε μη εμπορικές έρευνες αγοράς ή έρευνες αγοράς «κονσέρβα», όπως αυτές που εκπονεί η Specialty Food Association, θα μπορέσει να αποκομίσει εξαιρετικά σημαντικές και ανεκτίμητες πληροφορίες έτσι ώστε να στήσει ένα στοχευμένο και λεπτομερές επιχειρηματικό πλάνο για την είσοδό της στην αμερικανική αγορά.
    Δυστυχώς, οι ελληνικές εταιρείες συνεχίζουν να εμμένουν σε παλαιού τύπου πατριωτικές σχέσεις με σκοπό να πουλήσουν λίγες παλέτες προϊόντων σε αυτές τις τρεις μεγάλες πόλεις κι έτσι εσφαλμένα πιστεύουν ότι κάνουν εμπόριο με την αμερικανική αγορά.
    Η άποψή μου είναι ότι οι ελληνικές επιχειρήσεις θα πρέπει να ξεφύγουν από τη γρήγορη και εύκολη συναλλαγή/πώληση και να εστιάσουν την προσοχή τους σε μια μακροπρόθεσμη εμπορική πολιτική στην αγορά των ΗΠΑ. Μόνο αυτός ο τρόπος σκέψης θα τους βοηθήσει να βελτιωθούν όσον αφορά την αγορά και να κερδίσουν μερίδιό της».
    Πώς θα μπορούσε να βελτιωθεί η ενημέρωση των αμερικανών καταναλωτών για τα οφέλη που έχει η μεσογειακή διατροφή για την υγεία; Είναι δυνατόν να γίνει πιάτο της μόδας, ας πούμε, η φάβα με ελαιόλαδο, λεμόνι, κάπαρη και ψιλοκομμένο κρεμμύδι; ‘Η να καταγραφεί στη συνείδηση του Αμερικανού το μέλι ως το μοντέρνο υποκατάστατο της ζάχαρης στον καθημερινό του καφέ;
    «Το καλύτερο μοντέλο που θα πρέπει να ακολουθηθεί προκειμένου να ενημερωθούν οι καταναλωτές για τα οφέλη μιας πραγματικής μεσογειακής διατροφής είναι μέσω μιας πολύ στοχευμένης και εκτεταμένης εκστρατείας δημοσίων σχέσεων. Το καλύτερο παράδειγμα είναι αυτό που έδωσε o Ελληνικός Οργανισμός Τουρισμού για την προώθηση της Ελλάδας ως προορισμού διακοπών.
     
    Η απάντηση και η βέλτιστη πρακτική βρίσκονται στο να κοιτάζει κανείς τις ελληνικές επιχειρήσεις στο πρόσωπο και να ακολουθεί τις ενέργειες της ελληνικής κυβέρνησης και του ΕΟΤ.
    Η πρόκληση θα είναι η οργάνωση του ελληνικού τομέα τροφίμων σε μια ενοποιημένη φωνή που θα προωθεί τη μεγάλη ποικιλία προϊόντων που παράγει η Ελλάδα. Θα απαιτηθεί μια προσέγγιση με δημόσια και ιδιωτική συνεργασία.
    Η Specialty Food Association στοχεύει, μέσα από τη συνεργασία της με το Ελληνικό-Αμερικανικό Εμπορικό Επιμελητήριο και το Τμήμα Διεθνούς Εμπορίου TradeUSA, να φέρει σε επαφή όλα τα ενδιαφερόμενα μέρη με στόχο την εκπόνηση ενός σωστά αναπτυγμένου σχεδίου που να μπορεί να αξιοποιήσει τις δυνατότητές μας για έρευνα και αγοραστική δέσμευση που συναντώνται στις παγκοσμίως γνωστές εκθέσεις Fancy Food Shows (Winter and Summer) που διοργανώνουμε».

    Σύνδεση των εταιρειών με εταίρο και στοχευμένους καταναλωτές

    Μπορεί (και αν ναι, πώς;) το ηλεκτρονικό εμπόριο να διευκολύνει την πρόσβαση των ελλήνων παραγωγών στην αμερικανική αγορά;

    «Το ηλεκτρονικό εμπόριο είναι η ταχύτερη και αποτελεσματικότερη διαδρομή για να εμπορευτεί κάποιος. Ωστόσο απαιτεί αποτελεσματική και αξιόπιστη αλυσίδα εφοδιασμού για να φτάσει το προϊόν στον καταναλωτή. Θα ήταν ο πρώτος πυλώνας σε μια πολυεπίπεδη εκστρατεία μάρκετινγκ.
    Αν η πλατφόρμα δέσμευσης για τους καταναλωτές είναι δύσκολη στην πλοήγηση και το προϊόν δεν παραδίδεται στην προκαθορισμένη ώρα, τότε θα είναι μια άμεση αποτυχία. Ακριβώς όπως θα ήταν μια άμεση επιτυχία αν η διαδικασία είχε εκτελεστεί σωστά.
    Η στόχευση του σωστού καταναλωτή αποτελεί επίσης ένα κρίσιμο επιτυχημένο στοιχείο για την επιτυχία της επιχείρησης. Η κατανόηση του προφίλ του πιθανού αγοραστή και της θέσης του θα επηρεάσει το σχέδιο ηλεκτρονικού εμπορίου που εξετάζεται.
    Και πάλι, η ύπαρξη ενός εταίρου στις ΗΠΑ, όπως η Specialty Food Association, που θα μπορούσε να συνδέσει τις εταιρείες με τον κατάλληλο εταίρο και θα μπορούσε να προσφέρει δημογραφικά στοιχεία στοχευμένων καταναλωτών που ενδιαφέρονται ακριβώς με τα συγκεκριμένα προϊόντα που διατίθενται στο εμπόριο. Θα καθιστούσε την προσπάθεια/επένδυση του ηλεκτρονικού εμπορίου πιο αποτελεσματική και κερδοφόρα».

    ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

    Οικονομία