Aντιμέτωπος με το θέμα της δημιουργίας ιδιωτικών σχολών ναυτικής εκπαίδευσης βρέθηκε την Πέμπτη το απόγευμα ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής κ. Παναγιώτης Κουρουμπλής, o oποίος την Παρασκευή επρόκειτο να παραβρεθεί στην τελετή υποδοχής των νέων σπουδαστών της ιστορικής Ακαδημίας Εμπορικού Ναυτικούτης Υδρας, προκειμένου να εγκαινιάσει τις εγκαταστάσεις της ΑΕΝ, οι οποίες ανακαινίστηκαν με δωρεά του Ναυτικού Επιμελητηρίου Ελλάδας.
Ο υπουργός παραβρέθηκε σε ενημερωτική εκδήλωση που διοργάνωσε το Ιδρυμα Ευγενίδου με θέμα την «Αναμόρφωση των προγραμμάτων σπουδών των Ακαδημιών Εμπορικού Ναυτικού Πλοιάρχων και Μηχανικών».
Το θέμα της σύστασης ιδιωτικών σχολών έθεσε στον χαιρετισμό του ο τομεάρχης Ναυτιλίας της Νέας Δημοκρατίας κ. Γιάννης Πλακιωτάκης και ο ταμίας της Ενωσης Ελλήνων Εφοπλιστών δρ Ματθαίος Λω.
Στην εκδήλωση το «παρών» έδωσαν ο αρχηγός του Λιμενικού Σώματος – Ελληνικής Ακτοφυλακής κ. Σταμάτης Ράπτης και σπουδαστές Ακαδημιών Εμπορικού Ναυτικού. Από την πλευρά του ο κ. Κουρουμπλής, απαντώντας, σημείωσε ότι στον πρόσφατο νόμο που ψηφίστηκε έχει θεσπιστεί για πρώτη φορά διάταξη «με την οποία φορείς, όπως είναι η Ενωση Ελλήνων Εφοπλιστών, μπορούν να δημιουργήσουν και σχολές και κέντρα επιμόρφωσης, ώστε να βοηθήσουμε ακόμα περισσότερο την ανάπτυξη αυτού του τομέα. Τώρα, για το άλλο ζήτημα που αφορά τον ιδιωτικό τομέα δεν έχω καμία ιδεοληψία και είναι ένα θέμα που μπορούμε να το συζητήσουμε».

Επιπλέον ο κ. Κουρουμπλής προανήγγειλε την παρουσίαση ενός σχεδίου για τη ναυτιλία που θα στείλει για διαβούλευση στα πολιτικά κόμματα, με στόχο τη διαμόρφωση μιας εθνικής στρατηγικής πολιτικής για τη ναυτιλία. Οπως είπε χαρακτηριστικά: «Το υπουργείο Ναυτιλίας στις αρχές τους χρόνου θα καταθέσει στην αρμόδια επιτροπή της Βουλής ένα αφήγημα για τα ζητήματα της ναυτιλίας. Φιλοδοξώ ως υπουργός να ακούσω τα κόμματα με πολλή προσοχή, χωρίς ιδεοληψίες και εμμονές να το συμπληρώσουμε και να τολμήσουμε να καθιερώσουμε μια εθνική πολιτική για τα ζητήματα της ναυτιλίας. Πρώτο ζήτημα αυτού του αφηγήματος είναι ο τομέας της εκπαίδευσης».
Για το θέμα της εκδήλωσης ο υπουργός Ναυτιλίας τόνισε, μεταξύ άλλων, ότι «οι ειδικοί εκτιμούν ότι πάνω από 150.000 στελέχη πρώτης γραμμής θα χρειαστεί η παγκόσμια ναυτιλία τα επόμενα δέκα χρόνια. Αντιλαμβάνεται κανείς ότι, διεκδικώντας ένα μερίδιο από αυτή την κατανομή, μπορεί να συμβάλει αποφασιστικά και αποτελεσματικά στην ανάπτυξη της χώρας, στην εισαγωγή σημαντικού συναλλάγματος που το έχει πάντα ανάγκη και κυρίως να διοχετεύσει μεγάλο ποσοστό της ανεργίας».

Και πρόσθεσε: «Η κρίση στην Ελλάδα άγγιξε σε μεγάλο βαθμό και τον τομέα της ναυτικής εκπαίδευσης. Αλλοτε οι περιορισμοί, άλλοτε ο υπερβολικός ζήλοςπολλών να φανούν συνεπείς και ευπειθείς, άφησαν τη ναυτική εκπαίδευση στην τύχη της. Το υπουργείο Ναυτιλίας, αντιλαμβανόμενο με τον δικό του τρόπο τα πράγματα και αφομοιώνοντας τον προβληματισμό πολλών φορέων που είχαμε επαφές, σήμανε συναγερμό. Προσλάβαμε 290 ωρομίσθιους καθηγητές εφέτος και 17 μόνιμους για να δημιουργήσουμε μια αντίστροφη μέτρηση για την κατάσταση στις σχολές».
Ο κ. Κουρουμπλής έθεσε ως μεγάλο ζητούμενο την ποιότητα της εκπαίδευσης, λέγοντας ακόμη ότι υπήρξε ανάγκη για την αναβάθμιση των προγραμμάτων.
Και συμπλήρωσε ότι: «Μπορούμε να έχουμε σχολές που θα παράγουν υψηλότατου επιπέδου επιμόρφωση και το νέο εκπαιδευτικό πρόγραμμα θα δίνει τη δυνατότητα σε αυτούς τους ανθρώπους να είναι ικανοί ως διοικητές πάνω σε ένα πλοίο και να έχουν τεχνογνωσία και γνώση. Παράλληλανα τους μάθει τη μεθοδολογία για να ανανεώνουν τη γνώση τους».

Από την πλευρά του, ο κ. Πλακιωτάκης σημείωσε ότι πρέπει η Ελλάδα να μετατραπεί σε παγκόσμιο κέντρο ναυτικής εκπαίδευσης, λέγοντας ότι «προβλήματα υποδομών υπήρχαν και θα υπάρχουν» και συμπλήρωσε: «Θέλω να ανοίξω ένα άλλο κεφάλαιο, για το οποίο δεν θα πω κάτι πρωτότυπο, το κάνουν άλλες ανταγωνίστριες χώρες, και είναι ο τομέας της ιδιωτικής ναυτικής εκπαίδευσης. Αυτό σε καμία περίπτωση δεν σημαίνει ότι καταργείται η δημόσια ναυτική εκπαίδευση, το αντίθετο μάλιστα. Οταν θα υπάρχει και ιδιωτική ναυτική εκπαίδευση, και η δημόσια ναυτική εκπαίδευση θα αναβαθμιστεί, αλλά παράλληλα θα δημιουργήσουμε μια άλλη προοπτική στα ελληνόκτητα πλοία αλλά και στα πλοία της παγκόσμιας ναυτιλίας. Θα μπορούμε να παράγουμε αξιωματικούς πλοιάρχους και μηχανικούς αρίστης ποιότητας και βεβαίως, τη στιγμή που υπάρχει ένας τεράστιος αριθμός ελληνόκτητων πλοίων, καταλαβαίνουμε ότι σήμερα δεν καλύπτονται οι ανάγκες της ελληνικής ναυτιλίας… Και θα αναπτύξουμε τη δημόσια ναυτική εκπαίδευση, αλλά παράλληλα πως θα δημιουργήσουμε τις προϋποθέσεις να ελέγχονται οι ιδιωτικές ναυτικές ακαδημίες, όπως και τα ιδιωτικά σχολεία, είναι ένα κεφάλαιο που θα πρέπει να συζητήσουμε, δεν θα πρέπει να υπάρχουν αγκυλώσεις και ιδεοληψίες». Επίσης συμφώνησε με τον κ. Κουρουμπλή στη χάραξη εθνικής στρατηγικής για τη ναυτιλία.
Επιπλέον, στον χαιρετισμό του ως εκπροσώπου της Ενωσης Ελλήνων Εφοπλιστών, ο δρ Ματθαίος Δ. Λω, ταμίας της ΕΕΕ, επεσήμανε μεταξύ άλλων «για τη μεγάλη ελληνική ναυτιλία, η οποία δραστηριοποιείται σε ένα ιδιαίτερα ανταγωνιστικό περιβάλλον, όπου οι τεχνολογικές εξελίξεις είναι ραγδαίες και οι απαιτήσεις για καλά εκπαιδευμένο και εξειδικευμένο προσωπικό στα πλοία είναι ιδιαίτερα υψηλές, η διαμόρφωση ενός εκσυγχρονισμένου θεσμικού πλαισίου ναυτικής εκπαίδευσης αποτελεί σημαντική προϋπόθεση, ώστε η ναυτιλία μας να παραμείνει μεγάλη όχι μόνο ποσοτικά αλλά και ποιοτικά στον παγκόσμιο ναυτιλιακό στίβο. Για την αναμόρφωση και τον εκσυγχρονισμό της ναυτικής εκπαίδευσης απαιτείται η λήψη πρωτοβουλιών και ενεργειών τόσο σε εθνικό όσο και σε ευρωπαϊκό επίπεδο, προκειμένου να υπάρχει προσέλκυση και εκπαίδευση επαρκούς αριθμού νέων ανθρώπων με στόχους και φιλοδοξίες να σταδιοδρομήσουν στη θάλασσα. Απαιτείται προσήλωση σε αντικείμενο που έχει να κάνει με επαγγελματική κατάρτιση, τίποτα περισσότερο, τίποτα λιγότερο. Απαιτείται, τέλος, η δημιουργία πεδίου άμιλλας με την επανίδρυση ναυτικών σχολών ιδιωτικής πρωτοβουλίας και οργάνωσης, ένα αντίπαλον δέος, αν θέλετε, για τις δημόσιες σχολές που μονοπωλούν σήμερα το εκπαιδευτικό μας σύστημα με τις γνωστές παθογένειες».

HeliosPlus