• Αναζήτηση
  • Ζητούσαν έρευνα της ΕΥΠ για τον μεσάζοντα

    Το υπουργείο Εξωτερικών είχε ενημερώσει εγγράφως, στις 22 Ιουνίου 2017, τόσο το υπουργείο Οικονομίας και Ανάπτυξης (ΥΠΟΙΑΝ), που είναι αρμόδιο για την οριστική έγκριση μιας εξαγωγής από την Ελλάδα, για τη σκοπιμότητα να ζητηθεί η άποψη της ΕΥΠ για το αίτημα της εταιρείας Ολυμπιακή Βιομηχανία ΑΕ του «μεσάζοντος» Βασίλη Παπαδόπουλου για τη λήψη άδειας εξαγωγής αμυντικού υλικού στη Σαουδική Αραβία. Το αίτημα στην ΕΥΠ, η οποία σύμφωνα με τον νόμο έχει συμβουλευτικό ρόλο, υποβλήθηκε στις 30 Ιουνίου, 17 ημέρες μετά την υπογραφή της διακρατικής συμφωνίας στις 13 Ιουνίου. Η απάντηση της ΕΥΠ είχε ουδέτερο χαρακτήρα και άφηνε την ευθύνη των χειρισμών στους αρμόδιους υπουργούς.

    ΤοΒΗΜΑ Team
    Το υπουργείο Εξωτερικών είχε ενημερώσει εγγράφως, στις 22 Ιουνίου 2017, τόσο το υπουργείο Οικονομίας και Ανάπτυξης (ΥΠΟΙΑΝ), που είναι αρμόδιο για την οριστική έγκριση μιας εξαγωγής από την Ελλάδα, για τη σκοπιμότητα να ζητηθεί η άποψη της ΕΥΠ για το αίτημα της εταιρείας Ολυμπιακή Βιομηχανία ΑΕ του «μεσάζοντος» Βασίλη Παπαδόπουλου για τη λήψη άδειας εξαγωγής αμυντικού υλικού στη Σαουδική Αραβία. Το αίτημα στην ΕΥΠ, η οποία σύμφωνα με τον νόμο έχει συμβουλευτικό ρόλο, υποβλήθηκε στις 30 Ιουνίου, 17 ημέρες μετά την υπογραφή της διακρατικής συμφωνίας στις 13 Ιουνίου. Η απάντηση της ΕΥΠ είχε ουδέτερο χαρακτήρα και άφηνε την ευθύνη των χειρισμών στους αρμόδιους υπουργούς.
    Επιπλέον, το υπουργείο Εξωτερικών εμφανίζεται να μην έχει κατ’ αρχήν αντίρρηση για την πραγματοποίηση της εξαγωγής, εφόσον ικανοποιούνται δύο προϋποθέσεις: πρώτον, η εξαγωγή να πραγματοποιηθεί στο πλαίσιο ισχύουσας διακρατικής συμφωνίας (είχε υπογραφεί στη Μίκρα της Θεσσαλονίκης μερικές ημέρες αργότερα, στις 13 Ιουνίου) και, δεύτερον, να υπάρξει και τυπικά η διασφάλιση ότι ο τελικός χρήστης του υλικού θα είναι οι Ενοπλες Δυνάμεις της Σαουδικής Αραβίας. Αυτό απαιτεί την προσκόμιση από το Ριάντ πιστοποιητικού τελικού χρήστη.
    Από τα προαναφερθέντα προκύπτει συναφώς ότι οι έμπειρες διπλωματικές υπηρεσίες της χώρας βρίσκονταν εν γνώσει της «ύποπτης» ταυτότητας του κ. Παπαδόπουλου καθώς, όπως προκύπτει από πληροφορίες, ήταν ενήμερες τόσο για την προτέρα δραστηριότητά του στην πρώην Γιουγκοσλαβική Δημοκρατία της Μακεδονίας (πΓΔΜ) όσο και επειδή η εν λόγω εταιρεία δεν φέρεται να ήταν εγγεγραμμένη στο Μητρώο Κατασκευαστών Αμυντικού Υλικού.
    Το συγκεκριμένο έγγραφο του υπουργείου Εξωτερικών με Αριθμό Πρωτοκόλλου 30789 προέρχεται από τη Δ1 Διεύθυνση Ηνωμένων Εθνών, Διεθνών Οργανισμών και Διασκέψεων και βρίσκεται εν γνώσει του «Βήματος». Μάλιστα, ο υπουργός Εθνικής Αμυνας Πάνος Καμμένος το είχε συμπεριλάβει στον κατάλογο των συνημμένων εγγράφων της απάντησής του, στις 7 Νοεμβρίου, στην Ερώτηση και Αίτηση Κατάθεσης Εγγράφων (ΑΚΕ) 954/77//06-11-17, την οποία είχαν καταθέσει οι βουλευτές της ΝΔ κ.κ. Β. Κικίλιας και Αν. Δημοσχάκης με θέμα «Πώληση Βλημάτων και του Ελληνικού Στρατού Ξηράς και Αεροπορικών Βομβών στη Σαουδική Αραβία με Διακρατική Συμφωνία».
    Ωστόσο, αν και ο κ. Καμμένος είχε κανονικά προβεί στην κατάθεση των υπολοίπων συνημμένων εγγράφων, δηλαδή α) του κειμένου Διακρατικής Συμφωνίας και β) των εγγράφων που αποδεικνύουν την αυθεντικότητα του κ. Παπαδόπουλου ως «νομίμου εκπροσώπου» της Σαουδικής Αραβίας, τα οποία είχαν μάλιστα σταλεί την ίδια ημέρα με e-mail στους στρατιωτικούς συντάκτες, δεν προχώρησε στην κατάθεση του εγγράφου του υπουργείου Εξωτερικών – άγνωστο για ποιον λόγο.
    Με το συγκεκριμένο έγγραφο, η αρμόδια Διεύθυνση Δ1 απαντά σε προηγούμενο έγγραφο του ΥΠΟΙΑΝ με Αριθμό Πρωτοκόλλου Ε3/165 με ημερομηνία 16 Ιουνίου 2017.
    Το έγγραφο κοινοποιείται συγκεκριμένα στο Τμήμα Ειδικών Καθεστώτων Εξαγωγών της Γενικής Διεύθυνσης Διεθνούς Οικονομικής και Εμπορικής Πολιτικής του ΥΠΟΙΑΝ, στη Γενική Διεύθυνση Αμυντικών Εξοπλισμών και Επενδύσεων (ΓΔΑΕΕ), στην Πρεσβεία της Ελλάδος στο Ριάντ, ενώ έχει και εσωτερική διανομή με πρώτο αποδέκτη το Διπλωματικό Γραφείο του υπουργού Εξωτερικών Νίκου Κοτζιά.   
    Στο έγγραφο δεν αναφέρεται πουθενά το είδος υλικού προς εξαγωγή (επισημαίνεται απλώς ο όρος «πυρομαχικά»). Αυτό δεν είναι άλλωστε θέμα που αφορά ευθέως το υπουργείο Εξωτερικών. Υπογραμμίζεται πάντως η επισήμανση ότι για την καλύτερη διασφάλιση της εξαγωγής θα ήταν χρήσιμο οι αρμόδιες σαουδαραβικές αρχές να υποβάλουν ένα πιστοποιητικό επαλήθευσης παραλαβής του υλικού. Αυτή η διασφάλιση ξεπερνά τις προβλέψεις της υπογραφείσας στις 13 Ιουνίου Διακρατικής Συμφωνίας.
    Πέραν του βασικού κορμού του εγγράφου, επισυνάπτονται 10 σελίδες με πίνακες της Ευρωπαϊκής Ενωσης (ΕΕ) σχετικά με τις εξαγωγές αμυντικού υλικού (συγκεκριμένα για πυρομαχικά) από τα κράτη-μέλη προς τη Σαουδική Αραβία.

    ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

    Πολιτική