• Αναζήτηση
  • Εκπαιδευτικά προγράμματα από το Ιδρυμα Ωνάση

    Εκπαιδευτικές δράσεις, ευρηματικά εργαστήρια και καινοτόμες προσεγγίσεις για παιδιά, οικογένειες, μαθητές, ερευνητές και ενήλικες περιλαμβάνουν τα εκπαιδευτικά προγράμματα του Ιδρύματος Ωνάση για την σχολική χρονιά 2017 - 2018.

    ΤοΒΗΜΑ Team
    Εκπαιδευτικές δράσεις, ευρηματικά εργαστήρια και καινοτόμες προσεγγίσεις για παιδιά, οικογένειες, μαθητές, ερευνητές και ενήλικες περιλαμβάνουν τα εκπαιδευτικά προγράμματα του Ιδρύματος Ωνάση για την σχολική χρονιά 2017 – 2018.

    Με αφετηρία την Ωνάσειο Βιβλιοθήκη, τα παιδιά «ταξιδεύουν» στην Αρχαία Ελλάδα, ξεφυλλίζουν την Αντιγόνη του Σοφοκλή, μετατρέπονται σε μικρούς ενόρκους και -ακροβατώντας μεταξύ Δικαιοσύνης και Ελευθερίας- ετοιμάζουν την ετυμηγορία τους: η Αντιγόνη, τελικά, είναι αθώα ή ένοχη; Με «όχημα» την ψηφιακή τεχνολογία και μια κάσκα Virtual Reality (VR), μικροί «προγραμματιστές» ανιχνεύουν τη Χάρτα του Ρήγα και σχεδιάζουν τα δικά τους, κινούμενα τρισδιάστατα γραφικά, με έμπνευση το ιστορικό αυτό τεκμήριο.
    Με «οδηγό» την ποίηση του Κ.Π. Καβάφη, μαθητές σε σχολεία εντός και εκτός Αττικής απελευθερώνουν τη φαντασία τους και μετατρέπουν το καβαφικό έργο σε ηλεκτρονική μουσική, graffiti και μικρής κλίμακας έργα τέχνης. Αλλά και με προορισμό τον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών «Ελευθέριος Βενιζέλος», παιδιά με αυτισμό και άλλες αναπτυξιακές διαταραχές, μαζί με τους γονείς τους, επιχειρούν μια προσομοίωση αεροπορικού ταξιδιού και εξοικειώνονται με τις απρόβλεπτα αγχώδεις διαδικασίες που περιλαμβάνει μια πτήση.
    Τα εκπαιδευτικά προγράμματα του Ιδρύματος Ωνάση φιλοδοξούν για μια ακόμα χρονιά να προσφέρουν, μεταξύ άλλων, έμπνευση, με τον πνευματικό πλούτο της Ωνασείου Βιβλιοθήκης, δημιουργικότητα, με τις καινοτόμες προσεγγίσεις του Αρχείου Καβάφη, και μουσικό αυτοσχεδιασμό, με τα ευρηματικά εργαστήρια Ειδικής Αγωγής.
    Κατά την διάρκεια της παρουσίασης των προγραμμάτων, που έγινε την Τρίτη 14 Νοεμβρίου στην Ωνάσειο Βιβλιοθήκη, η κυρία Αφροδίτη Παναγιωτάκου, Διευθύντρια Πολιτισμού του Ιδρύματος επισήμανε τον βαθύτερο ρόλο υλοποίησης των εκπαιδευτικών δράσεων του Ιδρύματος. «Μέσα από τις εκπαιδευτικές μας δράσεις θέλουμε να μιλήσουμε για αγαθά, αλλά και για δικαιώματα. Θέλουμε να μιλήσουμε και για τις υποχρεώσεις των πολιτών, αλλά και για την ευθύνη που βαρύνει όλους μας, ώστε να αντιλαμβανόμαστε ότι η παιδεία είναι δικαίωμα των πολλών και να ενεργούμε προς αυτό τον στόχο. Για αυτό και εμείς υλοποιούμε εκπαιδευτικά προγράμματα που ξεκινούν από τον Καβάφη, προγράμματα για παιδιά που βρίσκονται στο ευρύ φάσμα του αυτισμού, αλλά και εκπαιδευτικές δράσεις με επίκεντρο την Ιστορία της Ελλάδας, ώστε τελικά να γίνει αντιληπτό το γεγονός ότι η ελληνική παιδεία είναι σημαντική, ακριβώς γιατί μπορεί να μας ενώνει όλους» είπε μεταξύ άλλων.
    Από την πλευρά της η υπεύθυνη της Βιβλιοθήκης & των Ψηφιακών Προγραμμάτων του Ιδρύματος Ωνάση κυρία Βίκυ Γεροντοπούλου, περιγράφοντας ειδικά τα εργαστήρια για παιδιά, ανέφερε: «οι μικροί μας φίλοι θα έχουν την ευκαιρία να παίξουν πολλούς ρόλους και να συμμετάσχουν με βιωματικό τρόπο σε πολλές από τις δράσεις μας. Θα μεταμορφωθούν σε μικρούς αλχημιστές, θα γίνουν ναύτες αλλά και κοσμοναύτες, θα γίνουν περιηγητές, γραφείς, τυπογράφοι, χαράκτες, σχεδιαστές, σταχωτές, αγιογράφοι, αλλά και ένορκοι. Πώς θα γίνει ειδικά αυτό το τελευταίο; Με τη βοήθεια της Αντιγόνης του Σοφοκλή, ενός δηλαδή από τα έργα των μεγάλων τραγικών μας ποιητών που θησαυρίζονται σε παλαίτυπες εκδόσεις της Ωνάσειου Βιβλιοθήκης. Μέσα από την εκπαιδευτική δράση «Μικροί Ένορκοι» αναβιώνουμε το αρχαίο κείμενο της Αντιγόνης και αναπαριστούμε μια δίκη που δεν έγινε ποτέ.»

    Μάλιστα κατά την διάρκεια της παρουσίασης το κοινό είχε την ευκαιρία να συμμετάσχει με διαδραστικό τρόπο στη βιωματική αναπαράσταση του εκπαιδευτικού προγράμματος «Μικροί Ένορκοι», το οποίο θα πραγματοποιηθεί στις 16/12. Παίρνοντας τον ρόλο των παιδιών, και με τη βοήθεια του κ. Αλέξανδρου Παπανδρέου, ιδρυτή του οργανισμού Χαρισμάθεια και συντελεστή της συγκεκριμένης δράσης, αλλά και των ηθοποιών Γιούλικας Σκαφιδά και Λάζαρου Γεωργακόπουλου, οι οποίοι υποδύθηκαν τους ρόλους της Αντιγόνης και του Κρέοντα αντίστοιχα, το κοινό συμμετείχε στη «φανταστική» δίκη της κόρης του Οιδίποδα και σχημάτισε τη δική του ετυμηγορία. Αθώα ή ένοχη;
    Αρχείο Καβάφη
    Το νοερό «ταξίδι» συνεχίστηκε και, από τη «Θήβα» και την Αντιγόνη, το κοινό μεταφέρθηκε στην «Ιθάκη» και στις εκπαιδευτικές δράσεις του Αρχείου Καβάφη. Ο κ. Θοδωρής Χιώτης, συντονιστής έρευνας και ψηφιακής ανάπτυξης του Αρχείου Καβάφη, και η κυρία Μαριάννα Χριστοφή, συντονίστρια επικοινωνίας και δράσεων του Αρχείου Καβάφη, παρουσίασαν τις νέες εκπαιδευτικές δράσεις του Αρχείου.
    «Τα εκπαιδευτικά προγράμματα του Αρχείου Καβάφη απευθύνονται σε όλους: σε μαθητές Γυμνασίου και Λυκείου, σε φοιτητές, ερευνητές, αλλά και στο ευρύ κοινό. Με τη συνδρομή παραπάνω από 80 συντελεστών (πανεπιστημιακών, ερευνητών, εικαστικών καλλιτεχνών και ποιητών), από το 2013 μέχρι και σήμερα, τα εκπαιδευτικά προγράμματα του Αρχείου Καβάφη προσεγγίζουν τον Αλεξανδρινό ποιητή από πολλαπλές οπτικές γωνίες και μας δείχνουν πόσο το έργο του συνεχίζει να αφορά όλους μας, ειδικούς και μη», ανέφερε μεταξύ άλλων ο κ. Χιώτης, ενώ κλείνοντας την ομιλία του ανακοίνωσε δύο από τις νέες πολύ σημαντικές δράσεις του Αρχείου Καβάφη. Η πρώτη αφορά στην έκδοση του 2ου τόμου των ποιημάτων του Κ.Π. Καβάφη σε γραφή braille για άτομα με προβλήματα όρασης, η οποία ετοιμάζεται σε συνεργασία με τον Φάρο Τυφλών και στην θέσπιση υποτροφίας «Κ.Π. Καβάφης», για διδακτορική διατριβή σε πανεπιστήμια της Ελλάδας και του εξωτερικού, η οποία θα προστεθεί στο Πρόγραμμα Υποτροφιών του Ιδρύματος Ωνάση. Η προκήρυξη της υποτροφίας θα γίνει τον προσεχή Δεκέμβριο και περισσότερες πληροφορίες σχετικά με τη διαδικασία αίτησης και τα προαπαιτούμενα θα αναρτηθούν στην ιστοσελίδα www.onassis.org.
    Προγράμματα ειδικής αγωγής
    Οι εκπαιδευτικές δράσεις του Ιδρύματος Ωνάση δεν μένουν μόνο εκεί, αλλά συνεχίζονται για έκτη χρονιά και στον χώρο της ειδικής αγωγής. Οικοδομώντας πάνω στα πέντε χρόνια της ήδη επιτυχημένης παρουσίας τους, τα προγράμματα Ειδικής Αγωγής του Ιδρύματος εμπλουτίζονται, εξελίσσονται και διαμορφώνουν νέο περιεχόμενο και νέες καινοτόμες προσεγγίσεις, πάντα με στόχο την απελευθέρωση των δυνάμεων των παιδιών με αναπηρία. Ενδεικτικό παράδειγμα αποτελεί η συνεργασία που ανακοινώθηκε μεταξύ του Ιδρύματος Ωνάση και του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών «Ελευθέριος Βενιζέλος» στο πλαίσιο του εκπαιδευτικού προγράμματος «Πετάω κι εγώ! Πετάω ψηλά», το οποίο θα υλοποιηθεί υπό την επιστημονική αιγίδα του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών.
    «Μέσα από τη συγκεκριμένη δράση θα επιχειρηθεί μια προσομοίωση αεροπορικού ταξιδιού για παιδιά με ΔΑΦ ή και άλλες αναπτυξιακές διαταραχές. Ένα ταξίδι με το αεροπλάνο για κάποιους μπορεί να είναι μια απλή ρουτίνα ή μια απολαυστική εμπειρία, ωστόσο για ορισμένα παιδιά και τους γονείς τους μπορεί να αποτελέσει μια διαδικασία που προκαλεί ιδιαίτερο άγχος. Με την προσομοίωση αεροπορικού ταξιδιού θα βοηθήσουμε παιδιά και εφήβους με αυτισμό ή άλλες νοητικές διαταραχές, καθώς και τις οικογένειές τους, να εξοικειωθούν, αλλά και να προετοιμαστούν για τις διαδικασίες που περιλαμβάνει μια πτήση: είσοδος στο αεροδρόμιο, check-in, έλεγχος αποσκευών, παραλαβή καρτών επιβίβασης, έλεγχος ασφαλείας, επιβίβαση και έξοδος από το αεροπλάνο (χωρίς να πραγματοποιηθεί πτήση)», εξήγησε η κυρία Χριστίνα Παναγιωτάκου, υπεύθυνη των εκπαιδευτικών προγραμμάτων του Ιδρύματος Ωνάση.

    Για περισσότερες πληροφορίες σχετικά με το αναλυτικό πρόγραμμα των εκπαιδευτικών δράσεων καθώς και τις ώρες διεξαγωγής τους μπορείτε να επισκεφθείτε την σελίδα του ιδρύματος http://www.onassis.org/
    Κοινωνία