• Αναζήτηση
  • 25 εκατ. άνθρωποι εν πλω κάθε χρόνο

    Σύμφωνα με τα στοιχεία της έρευνας, η αγορά της κρουαζιέρας μπορεί να μην είναι πάρα πολύ μεγάλη, όμως είναι συνεχώς αναπτυσσόμενη. Συνολικά περίπου 25 εκατ. άνθρωποι ταξιδεύουν με κρουαζιερόπλοια κάθε χρόνο, δηλαδή ένα πολύ μικρό υποσύνολο των περίπου 1,2 δισεκατομμυρίων ανθρώπων που ταξιδεύουν με σκοπό τις διακοπές παγκοσμίως.

    ΤοΒΗΜΑ Team
    Σύμφωνα με τα στοιχεία της έρευνας, η αγορά της κρουαζιέρας μπορεί να μην είναι πάρα πολύ μεγάλη, όμως είναι συνεχώς αναπτυσσόμενη. Συνολικά περίπου 25 εκατ. άνθρωποι ταξιδεύουν με κρουαζιερόπλοια κάθε χρόνο, δηλαδή ένα πολύ μικρό υποσύνολο των περίπου 1,2 δισεκατομμυρίων ανθρώπων που ταξιδεύουν με σκοπό τις διακοπές παγκοσμίως.
    Παρότι χαρακτηρίζεται «μικρή» η αγορά της κρουαζιέρας, τα έσοδα που φέρνουν οι δραστηριότητές της δεν είναι ευκαταφρόνητα. Μόνο στην ευρωπαϊκή οικονομία συνεισφέρει περί τα 41 δισ. ευρώ ετησίως, χάρη στις άμεσες και έμμεσες δαπάνες.
    Η παγκόσμια αγορά σήμερα κυριαρχείται από τέσσερις ομίλους κρουαζιέρας και αρκετές μικρότερες εταιρείες. Ο εν ενεργεία στόλος περιλαμβάνει 365 πλοία με χωρητικότητα 535.000 επιβάτες, τα πιο σύγχρονα εκ των οποίων ξεφεύγουν κατά πολύ από τον χαρακτηρισμό «πλωτό ξενοδοχείο» και προσομοιάζουν περισσότερο σε «πλωτή κωμόπολη». Το μέσο σύγχρονο κρουαζιερόπλοιο έχει μήκος 200 μέτρα, πλάτος 26 και χωρητικότητα 3.220 επιβάτες.
    Το μεγαλύτερο κρουαζιερόπλοιο στον κόσμο είναι το «Allure of the Seas» της Royal Carribean (RCCL), με μήκος 360 μέτρα, πλάτος 60 μέτρα και χωρητικότητα 6.300 επιβάτες.

    Τρία είδη λιμανιών
    Η Μεσόγειος είναι η δεύτερη μεγαλύτερη αγορά στον κόσμο, μετά την Καραϊβική. Δεκάδες κρουαζιερόπλοια κάθε είδους και μεγέθους μεταφέρουν περίπου 7,5 εκατομμύρια επιβάτες στα λιμάνια της Μεσογείου κάθε χρόνο.
    Υπάρχουν τρία είδη λιμανιών που υποδέχονται κρουαζιερόπλοια: Οι λιμένες αφετηρίας (home ports), από τους οποίους ξεκινούν και στους οποίους καταλήγουν οι κρουαζιέρες, οι ενδιάμεσοι λιμένες (transit ports), που χρησιμοποιούνται ως σταθμοί στο δρομολόγιο του κρουαζιεροπλοίου, και οι υβριδικοί λιμένες που λειτουργούν και με τους δύο τρόπους.
    Το κρίσιμο σημείο, σύμφωνα με την έρευνα της διαΝΕΟσις, είναι η διαφορά ανάμεσα σε αυτές τις τρεις κατηγορίες, που αποτελεί και τη βασική αιτία για την οποία η Ελλάδα υστερεί σε έσοδα έναντι των υπολοίπων. Η σημαντικότερη από τις τρεις κατηγορίες λιμανιών για μια οικονομία είναι οι λιμένες αφετηρίας, όπου οι δαπάνες ανά επιβάτη είναι τρεις φορές περισσότερες από ό,τι οι δαπάνες σε έναν ενδιάμεσο λιμένα.

    Οι στάσεις-«κινήσεις»
    Στην Ελλάδα, τα 42 λιμάνια της φιλοξενούν κάθε χρόνο 5,2 εκατομμύρια κινήσεις επιβατών σε 4.300 κρουαζιέρες. «Κινήσεις επιβατών» είναι οι στάσεις που κάνει κάθε επιβάτης σε λιμάνια στη διάρκεια της κρουαζιέρας του. Ενα κρουαζιερόπλοιο 1.000 επιβατών που στη διάρκεια του ταξιδιού του ελλιμενίζεται σε τέσσερα λιμάνια κάνει 4.000 «κινήσεις επιβατών». Αυτό είναι και το χρησιμότερο μέγεθος για την αγορά της κρουαζιέρας. Περισσότεροι από 2 εκατ. μεμονωμένοι ταξιδιώτες φτάνουν στα ελληνικά λιμάνια με κρουαζιερόπλοια κάθε χρόνο, αλλά το επίσημο νούμερο που αφορά την αγορά είναι το πόσες στάσεις-«κινήσεις» κάνουν αυτοί οι επιβάτες στα λιμάνια μας. Ο αριθμός αυτός τα τελευταία χρόνια είναι σταθερός, γύρω στα 5-5,5 εκατομμύρια κινήσεις.
    Πάντως, από τα 42 λιμάνια μόνο έξι λειτουργούν ή λειτούργησαν στο πρόσφατο παρελθόν ως λιμένες αφετηρίας: του Πειραιά, της Κέρκυρας, της Ρόδου, του Ηρακλείου, του Λαυρίου και της Θεσσαλονίκης.
    Τα συνολικά έσοδα από την κρουαζιέρα στα ελληνικά λιμάνια υπολογίζονται σε 489 εκατ. ευρώ για το 2015, ενώ η Διεθνής Ενωση Εταιρειών Κρουαζιέρας (Cruise Lines International Association – CLIA) εκτιμά τις δαπάνες ανά επιβάτη home porting στα 310 δολάρια.

    ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

    Οικονομία