• Αναζήτηση
  • Ράβε-ξήλωνε για το νέο Εξεταστικό

    Η Β' τάξη του Λυκείου θα είναι πιθανότατα η τάξη στην οποία θα ολοκληρώνουν στο μέλλον οι μαθητές τις σπουδές τους, ενώ η τελευταία τάξη του Λυκείου θα συνδέεται τυπικά και ουσιαστικά μόνο με την εισαγωγή στα πανεπιστήμια και στα ΤΕΙ της χώρας.

    Παπαματθαίου Μάρνυ
    Η Β’ τάξη του Λυκείου θα είναι πιθανότατα η τάξη στην οποία θα ολοκληρώνουν στο μέλλον οι μαθητές τις σπουδές τους, ενώ η τελευταία τάξη του Λυκείου θα συνδέεται τυπικά και ουσιαστικά μόνο με την εισαγωγή στα πανεπιστήμια και στα ΤΕΙ της χώρας. Η τελευταία τάξη του Λυκείου έτσι θα αποκοπεί από τη γενική εκπαιδευτική φιλοσοφία της βαθμίδας και θα μεταμορφωθεί σε τάξη-σταθμό του νέου εξεταστικού συστήματος που επεξεργάζεται η κυβέρνηση: λιγότερα μαθήματα και επικεντρωμένα μόνο στην επιστημονική κατεύθυνση που επιλέγει ο κάθε υποψήφιος.
    Αυτές είναι προς στιγμήν οι μόνες σκέψεις που φαίνεται ότι αποκτούν βαρύτητα στο μυαλό του υπουργού Παιδείας κ. Κ. Γαβρόγλου, ο οποίος μετά από σειρά προτάσεων (δύο εκ των οποίων επικράτησαν στις συζητήσεις που έγιναν τις τελευταίες εβδομάδες στο γραφείο του), συνειδητοποιεί τελικά ότι δεν έχει ακόμη μια μεγάλη ανατροπή για το νέο εξεταστικό σύστημα. Γιατί τα λεκτικά παιχνίδια των προηγουμένων ημερών για το αν θα καταργηθούν οι πανελλαδικές εξετάσεις ή απλά θα μετονομαστούν σε «απολυτήριες», απέδειξαν σύντομα ότι δεν οδηγούν σε ασφαλή πολιτικό προορισμό. Δύο σενάρια ωστόσο, με ένα εξ αυτών την πρόσφατη πρόταση του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής, έφτασαν πολύ κοντά στην αποδοχή. Μια νέα «μάχη» εντός του κοινοβουλίου όμως, ειδικά έπειτα από εκείνη που έγινε πρόσφατα για την ανώτατη εκπαίδευση, πρέπει να στηριχθεί σε γερές βάσεις.

    Η Παιδεία «παίζει» στη ΔΕΘ
    Ετσι, με το δεδομένο ότι ο πρωθυπουργός Αλ. Τσίπρας θέλει να πάει στην 82η ΔΕΘ με εξαγγελίες για την Παιδεία και το νέο Εξεταστικό, κανείς δεν μπορεί να δώσει αυτή τη στιγμή λεπτομέρειες σχετικές με την εφαρμογή του νέου θεσμού. Οπως λέει στο «Βήμα» ο ίδιος ο κ. Γαβρόγλου ωστόσο, «έχουμε χάσει τον τελευταίο καιρό το Λύκειο και θα πρέπει να συζητήσουμε συνολικά τη μορφή του. Γιατί να μην ανοίξουμε μια κουβέντα λοιπόν που να ξεκινάει από τη σκέψη ότι η Β’ Λυκείου θα είναι η τάξη στην οποία ο μαθητής θα ολοκληρώνει τις σπουδές του;».
    Σε κάθε περίπτωση, ο υπουργός και η κυβέρνηση θα φέρουν το αργότερο ως το τέλος του χρόνου στη Βουλή νομοσχέδιο με τη νέα μορφή του Λυκείου και το νέο εξεταστικό σύστημα.
    Παρά τις αρχικές δηλώσεις, έχει ήδη αποφασιστεί ότι εφέτος δεν θα γίνει καμία αλλαγή στην Α’ τάξη του Λυκείου, που ξεκινάει τον Σεπτέμβριο, ενώ οι αλλαγές που θα συνδέονται με το νέο εξεταστικό σύστημα θα ξεκινήσουν από την επόμενη χρονιά, δηλαδή τη Β’ Λυκείου, για τους μαθητές που ξεκινούν τώρα τη βαθμίδα.
    Τον ερχόμενο Σεπτέμβριο μάλιστα ξεκινάει και εθνικό σύστημα επιμορφώσεων των εκπαιδευτικών που θα συνδεθεί με τις αλλαγές στο Λύκειο.
    «Θεωρώ ότι δεν είναι δυνατόν να λειτουργήσει κάποιο σύστημα επιλογής φοιτητών χωρίς κάποια μορφή εξέτασης» λέει σχετικά στο «Βήμα» ο πρόεδρος του Εθνικού Οργανισμού Εξετάσεων κ. Γ. Δάσιος. «Πουθενά στον κόσμο δεν υπάρχει τέτοιο σύστημα και ειδικά στην Ευρώπη. Οι φοιτητές παντού επιλέγονται με βάση τις γνώσεις τους, αν όχι με κάποια μορφή εξέτασης. Τώρα το πότε και το τι εξετάζονται, ή το ποια μορφή έχει αυτή η εξέταση αυτό αλλάζει. Πάντως ένα σημαντικό στοιχείο που μας διαφοροποιεί από τα άλλα ευρωπαϊκά κράτη είναι ότι σε εκείνα εξετάζονται οι υποψήφιοι σε περισσότερη ύλη αλλά πιο εύκολα θέματα. Χρειάζεται νομίζω περισσότερη διδακτέα ύλη στα σχολεία αλλά πιο απλή» καταλήγει.

    Προεκλογική περίοδος
    Σε αυτό το φόντο, ο υπουργός Παιδείας πηγαίνει στις 5 Σεπτεμβρίου στην επόμενη Σύνοδο πρυτάνεων ΑΕΙ για να ανοίξει τη συζήτηση για τα προπτυχιακά τους προγράμματα, αλλά και τον τρόπο διδασκαλίας και εξέτασης των φοιτητών.
    Τα πανεπιστήμια ωστόσο μπαίνουν ήδη σε παρατεταμένη προεκλογική περίοδο, καθώς με τον νέο νόμο που ψηφίστηκε το καλοκαίρι πρέπει να ολοκληρώσουν σύντομα όλες τις εκλογές για τα μονοπρόσωπα όργανά τους, με τρία εξ αυτών (Πολυτεχνείο Κρήτης και Πανεπιστήμια Πειραιώς και Πελοποννήσου) να αλλάζουν και πρυτανικές αρχές.
    Ολα αυτά ως το τέλος Νοεμβρίου, ενώ ως σήμερα, όπως λένε οι πρυτάνεις τους, δεν έχει εκδοθεί καμία υπουργική απόφαση για τις διαδικασίες προκήρυξης των εκλογών, παρότι κάτι τέτοιο πρέπει να γίνει τρεις μήνες πριν από τη διαδικασία.
    Πάντως ήδη ένταση έχει εκδηλωθεί στις σχέσεις των διοικήσεων πολλών Ιδρυμάτων με το υπουργείο με αφορμή τον νέο Νόμο, ενώ κάποια πανεπιστήμια, όπως π.χ. το Ιδρυμα της Μακεδονίας, προσφεύγει στα ανώτατα δικαστήρια κατά της εφαρμογής του.

    Οι τάσεις ενός «κουρασμένου» συστήματος

    Με την ανακοίνωση και των βάσεων εισαγωγής, το εξεταστικό σύστημα για τα ανώτατα Ιδρύματα της χώρας δείχνει πλέον καθαρά τα σημάδια κόπωσής του. Θεαματική ήταν εφέτος η πτώση των περιζήτητων Οικονομικών Τμημάτων (αποτέλεσμα των θεμάτων στα Μαθηματικά που κρίθηκαν από επιστημονικές ενώσεις ως άστοχα και περιορισμένης ύλης), αλλά εντυπωσιακή ήταν και η άνοδος των Παιδαγωγικών (που απλά είχαν περισσότερη ζήτηση).

    Παράλληλα ανέβηκαν τα τμήματα Χημικών (που εντάχθηκαν εφέτος ξαφνικά σε δύο επιστημονικά πεδία) και έπεσαν εκείνα των Χημικών Μηχανικών (που περιορίστηκαν σε ένα). Ενα 15% θα είναι οι νέοι φοιτητές με βαθμολογίες κάτω από τη βάση, ενώ μεταξύ αυτών το ΤΕΙ Διοίκησης επιχειρήσεων στη Λευκάδα εφέτος θα δεχθεί υποψήφιο με 2.956 μόρια.
    Οι μόνες σχολές που δεν κατόρθωσε να πλήξει το νέο σύστημα ήταν οι Ιατρικές και οι Νομικές Σχολές της χώρας, που αύξησαν και εφέτος το βαθμολογικό τους εισιτήριο.
     
    Οι βάσεις εισαγωγής εφέτος ήταν «δύο τάσεων», ενώ δεν υπήρξαν απρόοπτα. Συνολικά είχαμε 250 τμήματα που παρουσιάζουν άνοδο εφέτος και 213 πτώση, ενώ 14 τμήματα είναι νέα και δεν μπορούν να συγκριθούν με τα αντίστοιχα περυσινά.
    Σχεδόν όλες οι σχολές του πρώτου επιστημονικού πεδίου παρουσίασαν άνοδο που αυξήθηκε κλιμακωτά και έφτασε τα 250 μόρια όσο κατεβαίνουμε στη βαθμολογική βάση του πεδίου, οι Νομικές Σχολές παρουσίασαν άνοδο, εκτός από τη Σχολή της Αθήνας που έπεσε κατά 30 μόρια σε σχέση με την περυσινή της βάση (άνοδο 106 μορίων έχει η τελευταία στην κλιμάκωση των μορίων της ανόδου Νομική της Θράκης). Οι Πολυτεχνικές Σχολές παρουσίασαν σημαντική πτώση βάσεων της τάξης των 500 μορίων, οι Ιατρικές Σχολές έχουν άνοδο βάσεων από 32 μόρια έως 81 (στα Ιωάννινα), ενώ στο τέταρτο πεδίο των Παιδαγωγικών Τμημάτων, που από την επόμενη χρονιά καταργείται, καταγράφηκε εντυπωσιακή άνοδος από 500 έως 1.300 μόρια. Τέλος, στο πέμπτο επιστημονικό πεδίο, της Οικονομίας και της Πληροφορικής, καταγράφεται, όπως προαναφέρθηκε, μεγάλη πτώση βάσεων που φτάνει τα 1.000 μόρια.

    ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

    Κοινωνία