• Αναζήτηση
  • Σε νέα τροχιά η ΤΡΑΙΝΟΣΕ παρά τα υπουργικά… δάκρυα

    Αλλη μια σημαντική αποκρατικοποίηση ολοκλήρωσε αυτή την εβδομάδα το ΤΑΙΠΕΔ ανοίγοντας τον δρόμο για την αναζωογόνηση των σιδηροδρόμων. Ο λόγος για την πώληση του 100% του μετοχικού κεφαλαίου της ΤΡΑΙΝΟΣΕ στην ιταλική κρατική σιδηροδρομική εταιρεία Ferrovie dello Stato . Το ποσό των 45 εκατ. ευρώ υπερέβη τις προβλέψεις των δύο ανεξάρτητων εκτιμητών (περί τα 40,5 εκατ. ευρώ) και παρότι ακούγεται μικρό, η πραγματικότητα είναι εντελώς διαφορετική.

    Παπαστάθης Αργύρης
    Αλλη μια σημαντική αποκρατικοποίηση ολοκλήρωσε αυτή την εβδομάδα το ΤΑΙΠΕΔ ανοίγοντας τον δρόμο για την αναζωογόνηση των σιδηροδρόμων. Ο λόγος για την πώληση του 100% του μετοχικού κεφαλαίου της ΤΡΑΙΝΟΣΕ στην ιταλική κρατική σιδηροδρομική εταιρεία Ferrovie dello Stato . Το ποσό των 45 εκατ. ευρώ υπερέβη τις προβλέψεις των δύο ανεξάρτητων εκτιμητών (περί τα 40,5 εκατ. ευρώ) και παρότι ακούγεται μικρό, η πραγματικότητα είναι εντελώς διαφορετική.

    «Μαζί με την αποτροπή της ζημιάς από την απόφαση της Κομισιόν το συνολικό όφελος φτάνει κοντά στα 800 εκατ. ευρώ και ανοίγει τον δρόμο για τη σύνδεση του λιμανιού του Πειραιά με τους εμπορικούς δρόμους που θα οδηγούν στην καρδιά της Ευρώπης μέσω των Διευρωπαϊκών Δικτύων Μεταφορών» δήλωσε λίγο μετά τη συμφωνία ο πρόεδρος του ΤΑΙΠΕΔ Στέργιος Πιτσιόρλας.

    Αν ο κ. Πιτσιόρλας υπέκυπτε στις πιέσεις υπουργών της κυβέρνησης που ζητούσαν να μην πωληθεί η ΤΡΑΙΝΟΣΕ τότε θα εφαρμοζόταν αναγκαστικά η απόφαση της Κομισιόν που προέβλεπε ότι η εταιρεία θα έπρεπε να επιστρέψει στο Δημόσιο περί τα 750 εκατ. ευρώ που κρίθηκαν παράνομες κρατικές ενισχύσεις. Ετσι, παρά τα καθιερωμένα… δάκρυα από την πλευρά του υπουργείου Υποδομών, η πώληση αποτρέπει αυτό το ενδεχόμενο.


    Οι… ευαισθησίες 

    Τι θα σήμαινε όμως το ενδεχόμενο να μην πουληθεί η ΤΡΑΝΟΣΕ ώστε να ικανοποιηθούν οι (υποτιθέμενες)… ευαισθησίες μέσα στην κυβέρνηση; Είναι πολύ απλό: η εταιρεία θα έπρεπε να επιστρέψει το ποσό των 750 εκατομμυρίων στο Δημόσιο και επειδή δεν θα μπορούσε να το κάνει, θα έκλεινε. Θα πήγαινε δηλαδή σε λύση και εκκαθάριση ενώ οι εργαζόμενοι θα απολύονταν! Ακόμη δε και αν συστήνονταν νέες εταιρείες και προτιμούνταν οι ίδιοι εργαζόμενοι, οι προσλήψεις αυτές θα γίνονταν από μηδενική βάση, χωρίς να λαμβάνονται υπόψη η προϋπηρεσία και τα χρόνια εργασίας… 

    Το ΤΑΙΠΕΔ πέτυχε να ολοκληρώσει μια διαδικασία η οποία ξεκίνησε πριν από τρία χρόνια και διασφαλίζει όχι μόνο τη βιωσιμότητα της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, αλλά και την περαιτέρω ανάπτυξή της. Η συμφωνία θα υποβληθεί άμεσα στο Ελεγκτικό Συνέδριο. Οι ιδιωτικοποιήσεις προχωρούν και ως το τέλος του έτους αναμένεται να εισπραχθούν τα 1,23 δισ. ευρώ με την παραχώρηση των 14 περιφερειακών αεροδρομίων, τα 280 εκατ. ευρώ από την πώληση σε πρώτη φάση του 51% του ΟΛΠ κ.ά.

    Η συνολική αξία της συμφωνίας για τον ΟΛΠ εκτιμάται σε 1,5 δισ. ευρώ και περιλαμβάνει, μεταξύ άλλων, υποχρεωτικές επενδύσεις ύψους 350 εκατ. ευρώ την επόμενη δεκαετία. Τα αναμενόμενα έσοδα του Δημοσίου από τη σύμβαση παραχώρησης (αντάλλαγμα παραχώρησης σε ποσοστό 3,5% του κύκλου εργασιών του ΟΛΠ) φτάνουν τα 410 εκατ. ευρώ ενώ στο συνολικό ποσό περιλαμβάνοντα τα αναμενόμενα μερίσματα και οι τόκοι που θα εισπραχθούν από το ΤΑΙΠΕΔ καθώς και οι εκτιμώμενες (πέραν των υποχρεωτικών) επενδύσεις ως τη λήξη της παραχώρησης το 2052.

    Με βάση το Μνημόνιο και το αναθεωρημένο επιχειρησιακό Σχέδιογια το ΤΑΙΠΕΔ, το Ταμείο καλείται να συγκεντρώσει έσοδα της τάξης των 6 δισ. ευρώ ως και το τέλος του 2018 και σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της διοίκησης θα προσεγγίσει τον στόχο. 

    Ενδιαφέρον έχει το γεγονός ότι από την ανάληψη των καθηκόντων του ως σήμερα ο κ. Πιτσιόρλας έχει «κλείσει», ξεπαγώσει ή διασφαλίσει συμφωνίες συνολικής αξίας 2,8 δισ. ευρώ (χρήματα που «σβήνουν» χρέος). Βεβαίως το μεγαλύτερο όφελος από αυτό το «αντάρτικο» απέναντι στον λαϊκισμό (και στα ελατήρια ιδιοτέλειας μέσα στην κυβέρνηση), είναι τα πολλαπλασιαστικά οφέλη για την οικονομία. Τα συγκεκριμένα deals συνδέονται με έργα, επενδύσεις και επιπλέον φορολογικά και λοιπά έσοδα τα οποία θα ξεπεράσουν, σύμφωνα με εκτιμήσεις της αγοράς, τα 20 δισ. ευρώ.

    Κατόπιν τούτων το όνομα του κ. Πιτσιόρλα θεωρείται «φαβορί» για τη θέση του διευθύνοντος του Υπερταμείου, αν πρώτα κυβέρνηση και τρόικα τα βρουν τον Σεπτέμβριο στη στελέχωση του Εποπτικού Συμβουλίου στο οποίο θα μετέχουν δύο επιλογές των Θεσμών και θα εποπτεύει το ΔΣ.

    Στην περίπτωση του Ελληνικού, το οποίο φαίνεται πάλι να καθυστερεί κάνοντας πυρ και μανία τις Βρυξέλλες, εκείνος που άνοιξε τον δρόμο ήταν ο προκάτοχος του κ. Πιτσιόρλα, ο Ντίνος Μανιατόπουλος, ο οποίος το 2014, σε δύσκολους καιρούς, και με τον ΣΥΡΙΖΑ να δαιμονοποιεί τότε κάθε κίνηση στο πεδίο της αξιοποίησης της δημόσιας περιουσίας, υπέγραψε την αρχική σύμβαση. Στη συνέχεια σημαντικό ρόλο για την υπογραφή του μνημονίου κατανόησης με τον νικητή του διαγωνισμού είχε η νέα διοίκηση και το Ελληνικό, εκτός απροόπτου, μπαίνει από το φθινόπωρο σε τροχιά υλοποίησης. 


    Οχι στο «χακί ΤΑΙΠΕΔ»

    Εν τω μεταξύ η τρόικα έστειλε επιστολή στην κυβέρνηση με τον οποία απορρίπτει το παράλληλο… «ΤΑΙΠΕΔ» που ήταν στα σχέδια του υπουργού Αμυνας Πάνου Καμένου για την αξιοποίηση της περιουσίας του στρατού. Εκείνος που «ζυγίζει», σύμφωνα με πληροφορίες, τις επόμενες κινήσεις του είναι ο υπουργός Υποδομών Χρήστος Σπίρτζης. Με βάση την ως τώρα τακτική του το «πέρασμα» του ΟΑΣΑ στο Υπερταμείο – το οποίο υπέγραψε και ψήφισε η κυβέρνηση στη Βουλή με την αναθεώρηση του Μνημονίου – θα τον αποκόψει από τις γραφειοκρατικές και διοικητικές δομές που ελέγχει. Ωστόσο, όπως λένε οι κακές γλώσσες, αποτελεί και τον ευκολότερο τρόπο να βγάλει από πάνω του την καυτή πατάτα τού παραπαίοντος Οργανισμού που παρουσίασε εκτόξευση ζημιών το 2015…

    ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

    Οικονομία