Μια ευρηματική ιδέα μπορεί να σε οδηγήσει κατευθείαν στον κόσμο της επιχειρηματικότητας. Και δεν είναι ανάγκη να είσαι στέλεχος στο δημιουργικό κομμάτι μιας μεγάλης εταιρείας. Μπορείς να συλλάβεις μια δημιουργική ιδέα ταξιδεύοντας με τα μέσα μαζικής μεταφοράς και να είσαι φοιτητής. Ετσι έγινε και με την Ολυμπία Κούστα, φοιτήτρια του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών (ΟΠΑ) που εμπνεύστηκε καθ’ οδόν μες στο λεωφορείο την ψηφιακή της πλατφόρμα για τον διαγωνισμό Ψηφιακής Καινοτομίας και Επιχειρηματικότητας JA Start Up.
«Ενώ ήμουν στο λεωφορείο γυρνώντας από τη δουλειά, σκεφτόμουν τις ιδέες που θα μπορούσαμε να υλοποιήσουμε στο πλαίσιο του διαγωνισμού. Μάζεψα πέντε – έξι, τις είπα στην ομάδα μου και συμφωνήσαμε» ανέφερε η κυρία Κούστα στο «Βήμα».
Οι επιχειρηματικές ιδέες που πήραν «like»

Το αισιόδοξο μήνυμα που στάλθηκε από αυτόν τον διαγωνισμό είναι πως υπάρχουν πολλοί νέοι οι οποίοι, σε πείσμα των καιρών, δεν το βάζουν κάτω και προσπαθούν να αφήσουν το δικό τους στίγμα στον κόσμο της επιχειρηματικότητας.
Και οι 12 ήταν υπέροχοι… Ολες οι ομάδες φοιτητών που συμμετείχαν ήταν εκπληκτικές, τρεις όμως έπρεπε να ξεχωρίσουν και σίγουρα το έργο της κριτικής επιτροπής ήταν δύσκολο.
Το πρώτο βραβείο απέσπασε η ομάδα με την ιδέα «AidLink». «Είναι ένας ψηφιακός ενδιάμεσος ο οποίος ενώνει τα άτομα με ειδικές ανάγκες με διάφορους φορείς, όπως ΜΚΟ, start ups και ερευνητικά κέντρα. Αυτό που κάνουμε είναι τα ΑμεΑ να απευθύνουν έκκληση μέσω της πλατφόρμας μας για ένα καθημερινό πρόβλημα που αντιμετωπίζουν και στη συνέχεια οι διάφοροι φορείς που συνδέονται με την εν λόγω πλατφόρμα να βλέπουν τα αιτήματα και να εκδηλώνουν ενδιαφέρον ότι θέλουν να βρουν λύσεις στα προβλήματα αυτών των ατόμων. Από την άλλη πλευρά, υπάρχουν οι επιχειρήσεις οι οποίες επισκέπτονται την πλατφόρμα και βλέπουν κάθε στιγμή ποιες από τις εκκλήσεις θέλουν κάποια χρηματική βοήθεια και τις χρηματοδοτούν» εξηγεί στο «Βήμα» η κυρία Κούστα.
Πρώτες βοήθειες και δοκιμαστήριο

«Με τον χρόνο κερδίζεις τη ζωή» θα μπορούσε να είναι το μότο της ψηφιακής πλατφόρμας «Life Button» που κέρδισε το δεύτερο βραβείο. «Η ιδέα μας είναι μια εφαρμογή, την οποία μπορούν να έχουν οι χρήστες έξυπνων κινητών συσκευών αλλά και των έξυπνων ρολογιών. Μέσω της εφαρμογής, όποιος βρίσκεται σε μια κατάσταση έκτακτης ανάγκης είναι σε θέση να ειδοποιήσει τις αρχές ότι χρειάζεται βοήθεια. Επίσης, οποιοσδήποτε βλέπει κάποιον να έχει ένα πρόβλημα, μέσω της εφαρμογής, του δίνεται η επιλογή από το κεντρικό μενού να προβεί σε κάποιες ενέργειες μέχρι να έρθουν οι πρώτες βοήθειες και να κρατήσει σε καταστολή το άτομο που αντιμετωπίζει το πρόβλημα» λέει στο «Βήμα» ο Ματθαίος Παπατολίδης, μέλος της ομάδας.
Το τρίτο βραβείο απέσπασε η ψηφιακή πλατφόρμα «Optic Fit» που σίγουρα θα μπει δυναμικά στον χώρο του εμπορίου. «Η επιχειρηματική μας ιδέα είναι ένα ψηφιακό δοκιμαστήριο οπτικών ειδών. Ο χρήστης μπαίνει μέσα σε αυτό, επιλέγει τα είδη που θέλει να δοκιμάσει και μετά ολοκληρώνει την παραγγελία του σε κάποιο άλλο κατάστημα ή σε εμάς και εμείς στέλνουμε την παραγγελία» αναφέρει στο «Βήμα» η Αλίκη Κουτσοδόντη.


Πολύπλευρη εμπειρία

Για όλους τους συμμετέχοντες η εμπειρία αυτή ήταν αναμφισβήτητα ξεχωριστή επειδή δεν είχαν μόνο την ευκαιρία να παρουσιάσουν τις ιδέες τους αλλά και να πάρουν πολύτιμη ανταπόκριση και χρήσιμες συμβουλές που θα τους βοηθήσουν στο μέλλον τους, το οποίο διαφαίνεται λαμπρό.
«Αυτή η εμπειρία ήταν κάτι πρωτόγνωρο για εμάς, πιστεύω ότι θα μας βοηθήσει πολύ να συνεχίσουμε αυτό που θέλουμε να κάνουμε» αναφέρει στο «Βήμα» ο Βασίλης Γκούρτσας, μέλος της ομάδας «Life Button».
Για την εμπειρία της μίλησε στο «Βήμα» η κυρία Χριστίνα Τσάκωνα, μέλος της ομάδας «AidLink»: «Αρχικά κερδίσαμε πολύτιμο feedback, που είναι σημαντικό για να ξέρουμε και ποια θα είναι τα επόμενα βήματά μας. Παρουσιάσαμε τη δουλειά μας, αξιολογηθήκαμε για αυτήν και φυσικά ενθουσιαστήκαμε με το αποτέλεσμα. Ηταν πολύπλευρη η εμπειρία», ενώ η Σπυριδούλα Ευλογημένου, μέλος της ομάδας «Optic Fit», αναφέρει: «Ηταν μια συγκλονιστική εμπειρία, που μας έδωσε τα εφόδια για να συνεχίσουμε δυναμικά».


Τα συστατικά της… επιτυχίας

Για να ξεχωρίσει κάποιος στον επιχειρηματικό τομέα που γίνεται όλο και πιο ανταγωνιστικός με τα χρόνια πρέπει να έχει κάποια συγκεκριμένα χαρακτηριστικά. Ποια είναι; Οι επίδοξοι νέοι επιχειρηματίες έδωσαν την απάντηση.
Για τη Ροδάνθη Δαμιανάκη, μέλος της ομάδας «Optic Fit», ο σωστός επιχειρηματίας «πρέπει να πιστεύει σε αυτό που κάνει, να έχει μια καλή ομάδα, να είναι δραστήριος και να εργάζεται σκληρά· μόνο με τη σκληρή δουλειά οι κόποι σου ανταμείβονται. Το ίδιο συνέβη και με εμάς», ενώ για τον Κωνσταντίνο Σαμλή, της ομάδας «AidLink», «τα χαρακτηριστικά που πρέπει να έχει ένας επιχειρηματίας είναι να είναι αφοσιωμένος σε αυτό που κάνει, να έχει υπομονή και επιμονή, πείσμα και όραμα».

Γκάζι με ρίσκα

Η φλόγα στα μάτια όλων των συμμετεχόντων παραμένει δυνατή, παρά την οικονομική κρίση, τα μνημόνια και την αύξηση του ΦΠΑ. Η δυσχερής οικονομική κατάσταση όχι μόνο δεν βάζει φρένο στα όνειρα και τις ελπίδες των φοιτητών αλλά πατάνε γκάζι δυνατά και με τις κατάλληλες ενέργειες πιστεύουν πως μπορούν να αποτελέσουν τον θεμέλιο λίθο για να γίνουν το επόμενο υπόδειγμα βάσει του οποίου θα πρέπει να κινείται η χώρα.
«Η παραίτηση δεν αποτελεί επιλογή» όπως είπε και η Λίτσα Παναγιωτοπούλου, πρόεδρος του ΣΕΝ/JA Greece (Σωματείο Επιχειρηματικότητας Νέων), απευθυνόμενη στους μελλοντικούς επιχειρηματίες.
«Πιστεύω πως με δεδομένη τη σημερινή κατάσταση της Ελλάδας, με την οικονομική κρίση, πρέπει να ακολουθηθούν διαφορετικά μοντέλα από αυτά του παρελθόντος ώστε να προσαρμοστούν όλοι οι πιθανοί επιχειρηματίες αλλά και όσοι βρίσκονται στην αγορά αυτή με σκοπό το προσωπικό κέρδος» είπε στο «Βήμα» ο Αλέξανδρος Μυλωνίδης, μέλος της ομάδας «Life Button».
«Σίγουρα, το να ασχοληθείς με την επιχειρηματικότητα σε μια τέτοια εποχή ενέχει ένα ρίσκο, διότι το κλίμα δεν είναι καλό, υπάρχει μια αστάθεια πολιτική αλλά και οικονομική. Ωστόσο, ακόμη και από μια αποτυχία μπορείς να κερδίσεις γιατί μαθαίνεις. Αν υπάρξουν εμπόδια το μόνο σίγουρο είναι ότι θα τα ξεπεράσουμε και φυσικά δεν θα παραιτηθούμε» δηλώνει η κυρία Τσάκωνα.
Ο διαγωνισμός και το έπαθλο

Στον διαγωνισμό «Ψηφιακής Καινοτομίας και Επιχειρηματικότητας/JA Start Up» του Σωματείου Επιχειρηματικότητας Νέων συμμετείχαν 12 ομάδες φοιτητών από το Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών και από το Πανεπιστήμιο Μακεδονίας. Η ομάδα που απέσπασε το πρώτο βραβείο πήρε το εισιτήριο για να διαγωνισθεί στον ευρωπαϊκό διαγωνισμό «Enterprise Challenge 2016» του Junior Achievement Europe στο οποίο υπάγεται τον ΣΕΝ/Junior Achievement Greece.
Η παρουσίαση των καινοτόμων επιχειρηματικών ιδεών και η απονομή των βραβείων πραγματοποιήθηκαν την περασμένη Παρασκευή στο Κέντρο Πολιτισμού «Ελληνικός Κόσμος».
Οι ομάδες που διακρίθηκαν πήραν ως έπαθλο κάποιο χρηματικό ποσό που αποτελεί και το εναρκτήριο λάκτισμα για την υλοποίηση της επιχειρηματικής τους ιδέας. Η πρώτη ομάδα πήρε 9.000 ευρώ ενώ η δεύτερη και η τρίτη 2.000 και 1.000 ευρώ αντίστοιχα.

HeliosPlus