• Αναζήτηση
  • Πρόωρη σύνταξη αντί εφεδρείας

    Ο υπουργός Διοικητικής Μεταρρύθμισης κ. Αντώνης Μανιτάκης, αν και διαπρεπής συνταγματολόγος και επιμελής μαθητής του Αριστόβουλου Μάνεση, ειδικεύεται το τελευταίο διάστημα στα… μαθηματικά. Επιδίδεται σε συνεχείς προσομοιώσεις και στην επίλυση δύσκολων μαθηματικών εξισώσεων, προκειμένου να επιλέξει το καταλληλότερο σενάριο, το οποίο θα αποτρέπει τις μαζικές απολύσεις στο Δημόσιο, θα εξορκίζει τον δαίμονα της εργασιακής εφεδρείας και, ταυτόχρονα, θα κρατήσει «ζεστές» την απαίτηση της τρόικας και τη μνημονιακή δέσμευση της χώρας για την απομάκρυνση 150.000 υπαλλήλων ως το τέλος του 2015.

    Ο υπουργός Διοικητικής Μεταρρύθμισης κ. Αντώνης Μανιτάκης, αν και διαπρεπής συνταγματολόγος και επιμελής μαθητής του Αριστόβουλου Μάνεση, ειδικεύεται το τελευταίο διάστημα στα… μαθηματικά. Επιδίδεται σε συνεχείς προσομοιώσεις και στην επίλυση δύσκολων μαθηματικών εξισώσεων, προκειμένου να επιλέξει το καταλληλότερο σενάριο, το οποίο θα αποτρέπει τις μαζικές απολύσεις στο Δημόσιο, θα εξορκίζει τον δαίμονα της εργασιακής εφεδρείας και, ταυτόχρονα, θα κρατήσει «ζεστές» την απαίτηση της τρόικας και τη μνημονιακή δέσμευση της χώρας για την απομάκρυνση 150.000 υπαλλήλων ως το τέλος του 2015.

    Το σενάριο που προκρίνεται μετά τις αλλεπάλληλες προσομοιώσεις ώστε να καταστούν πράξη αυτοί οι στόχοι είναι η δημιουργία συνθηκών «μαζικής φυγής» υπαλλήλων από το Δημόσιο. Η απόφαση αυτή μπορεί να σωρεύσει νέα οικονομικά βάρη για τα ήδη καταρρέοντα ασφαλιστικά ταμεία αλλά θεωρείται η πλέον καθαρή λύση στο αδιέξοδο που έχει δημιουργηθεί γύρω από την απομάκρυνση 150.000 δημοσίων υπαλλήλων με στόχο τη μείωση των δημοσίων δαπανών. Ετσι, επιτελείς του υπουργείου έχουν καταλήξει στην εξής σολομώντεια λύση: Να δοθεί η ευχέρεια στους υπαλλήλους στους οποίους απομένουν δύο χρόνια να συνταξιοδοτηθούν να βγουν από τώρα στη σύνταξη χωρίς καν να τεθούν σε καθεστώς εργασιακής εφεδρείας για το εναπομείναν ως τη συνταξιοδότησή τους χρονικό διάστημα.

    Η ρύθμιση, η οποία είναι παραλλαγή της «προσυνταξιοδοτικής διαθεσιμότητας» που είχε θεσπίσει ο πρώην υπουργός Δημόσιας Διοίκησης κ. Δ. Ρέππας, προβλέπει ότι οι υπάλληλοι που συμπληρώνουν το 53ο έτος της ηλικίας τους και έχουν 33 χρόνια υπηρεσίας θα μπορούν να συνταξιοδοτούνται κάνοντας χρήση μιας σειράς «προνομίων», μεταξύ των οποίων και η αναγνώριση πλασματικών χρόνων υπηρεσίας, όπως είναι οι σπουδές κτλ. Σε αντίθεση όμως με τον «νόμο Ρέππα» που προέβλεπε ότι οι εν λόγω υπάλληλοι θα ετίθεντο για δύο χρόνια σε καθεστώς εφεδρείας με την καταβολή του 60% του μισθού τους, η ρύθμιση την οποία προωθεί ο κ. Μανιτάκης προβλέπει ότι θα μπορούν να αποχωρήσουν άμεσα από το Δημόσιο. Βεβαίως, το οικονομικό όφελος που θα προκύψει για τις δαπάνες του Δημοσίου θα είναι μικρό (ανάλογο με το οικονομικό όφελος που θα προέκυπτε από την εφεδρεία), αλλά εκτιμάται ότι με αυτόν τον τρόπο επιταχύνεται σημαντικά η μαζική έξοδος των δημοσίων υπαλλήλων.

    Απόλυση των επιόρκων

    Αυτή θα είναι η πρώτη «δεξαμενή» από την οποία η κυβέρνηση θα επιχειρήσει να αντλήσει το προσωπικό που θα αποχωρήσει από το Δημόσιο. Η δεύτερη θα είναι η απευθείας απόλυση, και μάλιστα με συνοπτικές διαδικασίες, των επίορκων δημοσίων υπαλλήλων, η οποία, όπως είχε αποκαλύψει «Το Βήμα», θα πραγματοποιηθεί μετά την αξιολόγηση του προσωπικού, η οποία θα ξεκινήσει στις αρχές του επόμενου έτους και θα ολοκληρωθεί σε πολύ σύντομο χρονικό διάστημα. Οι υπάλληλοι που έχουν «μαύρες κηλίδες» στους ατομικούς φακέλους τους, οι οποίοι θα γίνουν φύλλο και φτερό από ειδικές ομάδες αξιολογητών που θα συσταθούν σε κάθε υπουργείο, θα απολύονται με συνοπτικές διαδικασίες.
    Οι «μαύρες κηλίδες» δεν αφορούν μόνο υποθέσεις διαφθοράς ή χρηματισμού, αλλά και απροθυμία προσέλευσης στην εργασία, αδικαιολόγητη απουσία, άρνηση εξυπηρέτησης των πολιτών και εν γένει όλον σχεδόν τον πειθαρχικό κώδικα. Το ίδιο θα συμβεί και με τους υπαλλήλους οι οποίοι θα χαρακτηριστούν ανίκανοι μέσα από τη διαδικασία των γραπτών τεστ τα οποία θα πραγματοποιηθούν υπό την άμεση εποπτεία του ΑΣΕΠ και θα αφορούν όλες ανεξαιρέτως τις κατηγορίες του προσωπικού στο Δημόσιο (ΠΕ, ΥΕ και ΔΕ). Η αξιολόγηση πάντως θα ξεκινήσει από τα στελέχη του Δημοσίου, έτσι ώστε να καταστεί δυνατόν να γίνει από νωρίς και άμεσα ο διαχωρισμός της «ήρας από το στάρι», και, κυρίως, να μην είναι δυνατόν να τεθούν εμπόδια από τη δημοσιοϋπαλληλική ιεραρχία στην απρόσκοπτη ολοκλήρωση της διαδικασίας της αξιολόγησης.

    Η… θυσία των γηραιών

    Ο υπουργός Διοικητικής Μεταρρύθμισης με τη ρύθμιση για την πρόωρη συνταξιοδότηση των υπαλλήλων φιλοδοξεί να επιτύχει με ένα σμπάρο δυο τρυγόνια. Δεν συμμορφώνεται απλώς με τη δέσμευση της χώρας για απομάκρυνση 150.000 υπαλλήλων ως το τέλος του 2015, αλλά ικανοποιεί και το αίτημα-απαίτηση των εμπειρογνωμόνων του ΟΟΣΑ και της task force για ανανέωση του προσωπικού του Δημοσίου που εμφανίζει σημάδια κόπωσης και γήρατος.
    Η επικαιροποιημένη έκθεση του ΟΟΣΑ για το Δημόσιο που έχει στη διάθεσή του «Το Βήμα» είναι απολύτως σαφής: «Οι μακροχρόνιοι περιορισμοί στις προσλήψεις δεν έχουν μειώσει σημαντικά τη μισθοδοσία της κεντρικής κυβέρνησης λόγω του χαμηλού αριθμού των εξόδων από την υπηρεσία, αλλά έχουν οδηγήσει σε σημαντική δημογραφική μετατόπιση μεταξύ των κεντρικών δημοσίων υπαλλήλων. Η Ελλάδα έχει ένα αρκετά ηλικιωμένο και ταχέως γηράσκον ανθρώπινο δυναμικό στην κεντρική της κυβέρνηση, σε σχέση με τα πρότυπα του ΟΟΣΑ».
    Η έκθεση του ΟΟΣΑ σημειώνει ότι το 2009 το 38% των δημοσίων υπαλλήλων της κεντρικής κυβέρνησης ήταν ηλικίας 50 ετών και άνω, σε σύγκριση με το 23% το 2003, και ότι το 60% των υπαλλήλων εργαζόταν στο Δημόσιο για περισσότερα από 20 χρόνια. Τα στοιχεία αυτά καταδεικνύουν ότι ως το 2015 με την πρόωρη συνταξιοδότηση που προωθεί η κυβέρνηση στη θέση της εργασιακής εφεδρείας μπορεί να συνταξιοδοτηθεί περίπου το 40% των δημοσίων υπαλλήλων.

    ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

    Πολιτική