• Αναζήτηση
  • Το μέλλον του Τύπου είναι… κινητό

    Η παρουσία των μέσων ενημέρωσης στο Διαδίκτυο έχει πλέον ωριμάσει, οι έντυπες εκδόσεις των εφημερίδων δεν πρόκειται να εξαφανιστούν στο ορατό μέλλον, εξακολουθούν αυτές να αποτελούν την κύρια πηγή εσόδων τους, οι ταμπλέτες ήρθαν για να μείνουν και τα κοινωνικά δίκτυα δεν είναι απλώς μία προέκταση των ιντερνετικών εκδόσεων, αλλά μια άλλη πλατφόρμα διανομής της δημοσιογραφικής ύλης.

    Μανδαλίδης Γιάννης
    Η παρουσία των μέσων ενημέρωσης στο Διαδίκτυο έχει πλέον ωριμάσει, οι έντυπες εκδόσεις των εφημερίδων δεν πρόκειται να εξαφανιστούν στο ορατό μέλλον, εξακολουθούν αυτές να αποτελούν την κύρια πηγή εσόδων τους, οι ταμπλέτες ήρθαν για να μείνουν και τα κοινωνικά δίκτυα δεν είναι απλώς μία προέκταση των ιντερνετικών εκδόσεων, αλλά μια άλλη πλατφόρμα διανομής της δημοσιογραφικής ύλης.

    Βασικό ζητούμενο σε κάθε περίπτωση παραμένει η οικονομική βιωσιμότητα των μέσων ενημέρωσης, ειδικά εκείνων της Ευρώπης και της Βόρειας Αμερικής, όπου η κυκλοφορία των έντυπων εκδόσεων μειώνεται, σε αντίθεση με τις εφημερίδες της Ασίας που τυπώνουν κάθε χρόνο περισσότερα φύλλα, με αποτέλεσμα σε παγκόσμιο επίπεδο τα στατιστικά στοιχεία να δείχνουν αύξηση της κυκλοφορίας των εφημερίδων.

    Αυτό είναι σε γενικές γραμμές το περίγραμμα των συμπερασμάτων που εξάγονται από τις τρεις ημέρες παρουσιάσεων και συζητήσεων στο 64ο ετήσιο συνέδριο της WAN-IFRA, της Παγκόσμιας Eνωσης Εφημερίδων, που εφέτος έγινε στις αρχές της εβδομάδας στο Κίεβο.

    Πιο συγκεκριμένα, η ετήσια έρευνα της WAN δείχνει ότι πέρυσι μειώθηκε η κυκλοφορίας των έντυπων εκδόσεων των εφημερίδων κατά 3,4% στη Δυτική Ευρώπη, 4,3% στη Βόρειο Αμερική και 3,3% στη Λατινική Αμερική. Αντίθετα, στην Ασία αυξήθηκε κατά τη 3,5% και 4,8% στη Μέση Ανατολή και τη Βόρειο Αφρική. Στην Αυστραλία δεν υπήρξαν σημαντικές μεταβολές ενώ για την Αφρική δεν υπάρχουν στοιχεία. Ανάλογη ήταν φυσικά και η πορεία των διαφημιστικών εσόδων που είχαν οι εφημερίδες το 2011.

    Παρά την αλματώδη ανάπτυξη των ψηφιακών εκδόσεων, τα έσοδα από τις έντυπες εκδόσεις, ειδικά τις κυριακάτικες, εξακολουθούν να αποφέρουν στις εφημερίδες σχεδόν το μισό των συνολικών εισπράξεών τους, γι’ αυτό και ο εκπρόσωπος του γερμανικού κολοσσού των ΜΜΕ Axel Springer σε μία αποστροφή του προς το ακροατήριο είπε: «Μη σκοτώνετε τις κυριακάτικες εκδόσεις, είναι ακόμη η βασική πηγή εσόδων».

    Στροφή στις ταμπλέτες
    Ωστόσο, το θέμα που κυριάρχησε στο συνέδριο ήταν οι νέες δυνατότητες που προσφέρουν στην ενημέρωση οι κινητές συσκευές, δηλαδή τα κινητά τηλέφωνα και οι ταμπλέτες. Αν τα προηγούμενα χρόνια ο ενθουσιασμός και το ενδιαφέρον πήγαζαν από την επερχόμενη τότε κυριαρχία του Διαδικτύου στην ενημέρωση, εφέτος την παράσταση έκλεψαν οι ταμπλέτες (με κυρίαρχο το iPad), χάρη στις οποίες οι εφημερίδες βλέπουν να ανοίγονται νέοι ορίζοντες. Και όχι αδίκως, αφού οι εκδότες μέσα από την πλούσια εμπειρία ανάγνωσης και διάδρασης που προσφέρουν οι συσκευές αυτές, αισιοδοξούν ότι θα επιστρέψουν οι αναγνώστες πληρώνοντας για πρωτογενές και ενδιαφέρον δημοσιογραφικό προϊόν. Εξάλλου, και οι διαφημιστικές δυνατότητες που προσφέρουν οι ταμπλέτες ξεπερνούν κατά πολύ όχι μόνο το χαρτί αλλά και το κλασικό (πλέον) Διαδίκτυο.

    «Το μέλλον είναι κινητό» ήταν η κοινή διαπίστωση των συνέδρων και προς επίρρωση του συμπεράσματος αυτού, ο γνωστός «γκουρού» των ΜΜΕ Μάριο Γκαρσία επικαλέστηκε έρευνα σύμφωνα με την οποία το 19% των παιδιών ηλικίας 2 έως 5 ετών μπορεί να παίξει με μία εφαρμογή στο iPad, όταν μόνο το 9% ξέρει να δέσει τα παπούτσια του.
    Ο αντιπρόεδρος των «Times» της Νέας Υόρκης Μάικλ Γκόλντεν ανέφερε ως στρατηγικό στόχο της εφημερίδας να επεκτείνει την παρουσία της στις κινητές συσκευές (ταμπλέτες και κινητά τηλέφωνα), μέσα από τις οποίες προωθεί τα σχέδιά της να «κλειδώσει» περιεχόμενο στο οποίο πρόσβαση θα έχουν μόνο οι συνδρομητές.

    Newsroom πολλών ταχυτήτων
    Ενα άλλο κυρίαρχο θέμα του συνεδρίου ήταν ο ρόλος των κοινωνικών δικτύων, των οποίων η μεγάλη διείσδυση στο ιντερνετικό κοινό παραμερίζει πλέον την κυριαρχία της Google στη διάχυση της ειδησεογραφίας, ειδικότερα όταν υπάρχουν έκτακτα γεγονότα, οπότε οι πρώτες πληροφορίες διαδίδονται από «στόμα σε στόμα», μέσω κυρίως του Twitter και του Facebook.

    Τέλος, όλες αυτές οι αλλαγές έρχονται για μία ακόμη φορά να θέσουν το ζήτημα των αλλαγών στον τρόπο που λειτουργούν οι αίθουσες σύνταξης ή Newsroom όπως είναι ο όρος που υιοθετήθηκε τα τελευταία χρόνια. Η συζήτηση περιστρέφεται τώρα γύρω από τα Newsroom των πολλών ταχυτήτων, ή τουλάχιστον δύο ταχυτήτων, ώστε να είναι δυνατή η δημιουργία δημοσιογραφικής ύλης για πολλές πλατφόρμες ταυτόχρονα, με τους συντάκτες να καλούνται για μία ακόμη φορά να προσαρμοστούν στα νέα δεδομένα, προτού καλά-καλά προλάβουν να υιοθετήσουν την λογική τού «πρώτα στο Internet».

    ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

    Media