• Αναζήτηση
  • ΤΕΧΝΗΕΝΤΩΣ

    Ηταν 2003 όταν, κοντά στα άλλα, άρχισα να γράφω αυτή τη στήλη. Στην πορεία ανακάλυψα ένα από τα πιο συναρπαστικά χαρακτηριστικά της σύγχρονης τέχνης: την εγγενή αστάθεια των ρόλων. Ανάμεσα στην παραγωγή, στην παρουσίαση, στην πλαισίωση και στην καταγραφή της τέχνης τα όρια έχουν γίνει πλέον τόσο δυσδιάκριτα ώστε η επιμονή στην «καθαρότητα» των ρόλων να μην έχει νόημα. Μια στάση θα ήταν να αντισταθεί κανείς σε αυτό υπέρ μιας Αρκαδίας, της ιδέας ότι τα πράγματα ήταν καλύτερα σε περασμένες εποχές και αν μόνο επιστρέφαμε σε αυτά θα ξεφεύγαμε από την «παρακμή».

    ΑΥΓΟΥΣΤΙΝΟΣ ΖΕΝΑΚΟΣ

    Οι ρόλοι και η Αρκαδία
    Ηταν 2003 όταν, κοντά στα άλλα, άρχισα να γράφω αυτή τη στήλη. Στην πορεία ανακάλυψα ένα από τα πιο συναρπαστικά χαρακτηριστικά της σύγχρονης τέχνης: την εγγενή αστάθεια των ρόλων. Ανάμεσα στην παραγωγή, στην παρουσίαση, στην πλαισίωση και στην καταγραφή της τέχνης τα όρια έχουν γίνει πλέον τόσο δυσδιάκριτα ώστε η επιμονή στην «καθαρότητα» των ρόλων να μην έχει νόημα. Μια στάση θα ήταν να αντισταθεί κανείς σε αυτό υπέρ μιας Αρκαδίας, της ιδέας ότι τα πράγματα ήταν καλύτερα σε περασμένες εποχές και αν μόνο επιστρέφαμε σε αυτά θα ξεφεύγαμε από την «παρακμή».

    Απεχθάνομαι τις Αρκαδίες. Το αν είναι εφικτό να προχωρήσουμε δεν θα το μάθουμε ποτέ αν μείνουμε πίσω. Ο Τζεφ και ο Ερως
    Και η πρόταση: Να πάτε στην έκθεση «Ερως», η οποία παρουσιάζεται στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης ως τις 5 Απριλίου. Και αν το κάνετε, αξίζει να βγείτε και στο μικρό αίθριο του μουσείου, όπου λειτουργεί το ωραίο καφέ του. Εκεί θα πιείτε κάτι υπό το βλέμμα δύο εξόχως σύγχρονων προσωπικοτήτων τις οποίες με την περιρρέουσα ατμόσφαιρα συνδέει ασφαλώς η τέχνη και ο ερωτισμός: τον Τζεφ Κουνς και την (πρώην) σύζυγό του Ιλόνα Στάλερ – την πορνοστάρ, γνωστή με το όνομα Τσιτσιολίνα-, ο έρωτας των οποίων έχει απαθανατιστεί σε έναν ολόλευκο, μαρμάρινο ανδριάντα. Πέραν της τόλμης, του σύγχρονου βλέμματος και του χιούμορ, στοιχεία θετικά και σπάνια για τους υπευθύνους ενός ιστορικού μουσείου, η τοποθέτηση του έργου του Τζεφ Κουνς σε αυτό το σημείο κάνει και κάτι ακόμη: το έργο ανήκει στη Συλλογή Δάκη Ιωάννου, η έκθεση της οποίας στο Νew Μuseum της Νέας Υόρκης ανοίγει σε λίγες ημέρες, υπό την επιμέλεια του Τζεφ Κουνς. Η κίνηση ενός ιστορικού ελληνικού μουσείου (έχουν υπάρξει και άλλες πολλές: εκθέσεις, διαλέξεις, σεμινάρια) να κλείνει με αυτόν τον τρόπο το μάτι στη σύγχρονη τέχνη, η θαρραλέα ταλάντωση από μια αντίληψη της τέχνης και του ερωτισμού προς μια άλλη, από μια μητρόπολη προς μια άλλη, ίσως δείχνει μια μεταστροφή πολύ καίρια για τον πολιτισμό της χώρας μας: την αντιμετώπιση της ιστορίας ως βιώματος και όχι ως οντολογικού βάρους.

    zenakos@tovima.gr

    http://artfullyonsaturday.wordpress.com

    Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης, Νεοφύτου Δούκα 4, τηλ. 210

    7228.321, http://www.cycladic.gr * Νew Μuseum, 235 Βowery, Νέα Υόρκη, τηλ. +1 212.219.1222, http://www. newmuseum. οrg

    Πολιτισμός