• Αναζήτηση
  • Παγώνουν έργα ελλείψει πόρων

    Την ακύρωση της δημοπράτησης των νέων αυτοκινητοδρόμων Αττικής, δηλαδή των επεκτάσεων της Αττικής οδού, και του αεροδρομίου Καστελίου Κρήτης ανακοίνωσε χθες ο υπουργός Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων κ. Δ. Ρέππας, τονίζοντας ότι ύστερα από λεπτομερή αξιολόγηση εντοπίστηκαν προβλήματα και αποφασίστηκε η ακύρωση της τρέχουσας δημοπράτησης. Το νέο αεροδρόμιο της Κρήτης υπολογίζεται να επαναδημοπρατηθεί το καλοκαίρι. Οι νέοι αυτοκινητόδρομοι Αττικής εκτιμάται ότι μπορούν να επαναδημοπρατηθούν περίπου σε έναν χρόνο.

    Την ακύρωση της δημοπράτησης των νέων αυτοκινητοδρόμων Αττικής, δηλαδή των επεκτάσεων της Αττικής οδού, και του αεροδρομίου Καστελίου Κρήτης ανακοίνωσε χθες ο υπουργός Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων κ. Δ. Ρέππας, τονίζοντας ότι ύστερα από λεπτομερή αξιολόγηση εντοπίστηκαν προβλήματα και αποφασίστηκε η ακύρωση της τρέχουσας δημοπράτησης. Το νέο αεροδρόμιο της Κρήτης υπολογίζεται να επαναδημοπρατηθεί το καλοκαίρι. Οι νέοι αυτοκινητόδρομοι Αττικής εκτιμάται ότι μπορούν να επαναδημοπρατηθούν περίπου σε έναν χρόνο.

    Ο κ. Ρέππας χαρακτήρισε το έργο των επεκτάσεων της Αττικής οδού «μη-έργο» και «έργο-φάντασμα», τονίζοντας ότι χρειάζεται επανασχεδιασμό διότι θα καταπέσει στην πρώτη προσφυγή. Ενα τμήμα του από τον κόμβο Μεσογείων ως την Αγία Μαρίνα και τα Καλύβια βρίσκεται εκτός του νέου Ρυθμιστικού Αττικής και εκτός διαβούλευσης, ενώ για το τμήμα από τα Σπάτα ως το αεροδρόμιο δεν υπάρχουν μελέτες περιβαλλοντικών επιπτώσεων.

    «Επαναδιαπραγματευόμαστε», είπε ο κ. Ρέππας, «το έργο και ελπίζουμε ότι περίπου σε έναν χρόνο θα είμαστε σε θέση να το επαναδημοπρατήσουμε με σύμβαση παραχώρησης, όπως ήταν και η αρχική διαδικασία, λαμβάνοντας υπόψη τις κατευθύνσεις του νέου Ρυθμιστικού Σχεδίου Αθήνας- Αττικής, αφού περιοριστεί το έργο σε πιο διαχειρίσιμη κλίμακα και ληφθούν υπόψη οι περιβαλλοντικές συνέπειές του». Τόνισε δε ότι οι απαλλοτριώσεις που απαιτούνται με τον υπάρχοντα σχεδιασμό ανεβάζουν το κόστος του έργου σε δυσθεώρητα ύψη.

    Σε ό,τι αφορά το αεροδρόμιο Καστελίου Ηρακλείου Κρήτης, ο κ. Ρέππας το χαρακτήρισε αναγκαίο για την Κρήτη και για όλη τη χώρα, ωστόσο ακυρώνεται η τρέχουσα δημοπράτηση διότι διαπιστώθηκε κενό όσον αφορά τα ραδιοβοηθήματα, ενώ έχουν κατατεθεί στο ΣτΕ προσφυγές από τον Δήμο Καστελίου και από άλλους φορείς. Η δημοπράτηση μετατίθεται για το καλοκαίρι του 2010, για να ενσωματωθούν στον φάκελο του δημοπρατούμενου έργου τα ραδιοβοηθήματα, θέμα για το οποίο θα συσταθεί κοινή επιτροπή από στελέχη του ΓΕΑ, της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας και του υπουργείου Υποδομών. «Η δημοπράτηση των δύο έργων έγινε τις παραμονές των εκλογών για προφανείς λόγους», είπε ο κ. Ρέππας. Από τις αρχές του 2010 θα εφαρμοστεί η ανάρτηση στο Διαδίκτυο της ταυτότητας των εν εξελίξει έργων, στο πλαίσιο της διαφάνειας και του ελέγχου της πορείας υλοποίησης των έργων. Το σύστημα συνδέεται με τη δημιουργία της Ανεξάρτητης Αρχής για τις μελέτες και τα έργα και αποτελεί το πρώτο βήμα για τη διαφάνεια, την αντικειμενικότητα, την αποτελεσματικότητα και την αποδοτικότητα του συστήματος παραγωγής μελετών και έργων. Επίσης μέσα στο 2010 θα ολοκληρωθεί η διαβούλευση και θα θεσμοθετηθεί νέο σύστημα ανάδειξης αναδόχων των έργων, καθώς «το ισχύον θεσμικό πλαίσιο έκλεισε τον κύκλο του». «Προκάλεσε στρεβλώσεις και οδήγησε σε αδιέξοδο πολλά έργα» είπε ο κ. Ρέππας. «Ως τότε», είπε, «θα εφαρμόζεται το ισχύον σύστημα, χωρίς παρεκκλίσεις που το ακυρώνουν».

    « Δεν έχουμε περιθώριο να χάσουμε χρόνο και πόρους. Δεν θα παγώσουν τα έργα. Θα τα ξεμπλοκάρουμε » ανέφερε ο κ. Ρέππας και εξήγησε ότι τα κονδύλια είναι περιορισμένα, καθώς από το ΕΣΠΑ ο τομέας των υποδομών λαμβάνει 5,4 δισ. ευρώ. Από αυτά, τα 2,9 δισ. ευρώ θα δοθούν σε έργα-γέφυρες που δεν ολοκληρώθηκαν στο πλαίσιο του Γ΄ ΚΠΣ. Για τα εν εξελίξει έργα θα δοθούν 1,4 δισ. ευρώ. Δηλαδή απομένουν 1,1 δισ. ευρώ για νέα έργα.

    Παράλληλα υπάρχουν έργα που εξαγγέλθηκαν χωρίς να έχει εξασφαλιστεί η χρηματοδότησή τους, συνολικού προϋπολογισμού 2,3 δισ. ευρώ, όπως είναι ο άξονας ΕλευσίναΘήβα- Υλίκη. Επιπλέον θα απαιτηθούν πόροι για απαλλοτριώσεις ή συμπληρώσεις έργων ύψους 1 δισ. ευρώ. Από την άλλη πλευρά τρέχουν τα δάνεια της Εγνατίας οδού, ύψους 1,1 δισ. ευρώ, και του Αττικό Μετρό, ύψους 1,5 δισ. ευρώ, ενώ το υπουργείο οφείλει στις κατασκευαστικές επιχειρήσεις για πιστοποιημένες εργασίες περί το 1,5 δισ. ευρώ, που θα καταβληθούν στις αρχές του 2010. Ηδη καταβλήθηκαν ως τώρα 1,9 δισ. ευρώ.

    «Οι απαιτήσεις που βρήκαμε ξεπερνούν το διπλάσιο των πόρων που υπολογίζαμε ότι θα είχαμε στη διάθεσή μας» είπε χαρακτηριστικά.

    Οπως ανέφερε ο υπουργός, σε συνεννόηση με το υπουργείο Οικονομίας θα επιλέξουν δανεισμό από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων για τη συνέχιση του προγράμματος έργων, διερευνούν τα ΣΔΙΤ, ενώ επιλογή της κυβέρνησης είναι η αύξηση του ΠΔΕ για τα έργα υποδομής, που θα ξεπεράσει τα 10 δισ. ευρώ.

    Οικονομία