Η «ψηφιακή φορτωτική», το λεγόμενο e-CMR που είναι αρκετά διαδεδομένο σε ευρωπαϊκό επίπεδο στις οδικές μεταφορές, ξεκινά πιλοτικά στη χώρα μας, όπως ανακοινώνει η Ομοσπονδία Φορτηγών Αυτοκινητιστών Ελλάδος (ΟΦΑΕ).
Δεν πρόκειται απλώς για ψηφιοποιημένα συνοδευτικά έγγραφα, αλλά για μια εφαρμογή διακίνησης πληροφοριών σε πολύγλωσσο περιβάλλον που ενσωματώνει ασφαλή ψηφιακή υπογραφή και καταγράφει κάθε στάδιο διακίνησης των εμπορευμάτων.
Η πρώτη επίσημη παρουσίαση της εφαρμογής θα γίνει στο πλαίσιο διημερίδας που διοργανώνει η ΟΦΑΕ, στις 22 και 23 Ιουνίου 2017, στο ξενοδοχείο Makedonia Palace στη Θεσσαλονίκη, παρουσία του υφυπουργού Μεταφορών, κ. Νικόλαου Μαυραγάνη. Στόχος της ανάπτυξης του e-CMR είναι η περιορισμένη χρήση κι εξελικτικά η κατάργηση της χρήσης χαρτιού στην εφοδιαστική αλυσίδα, γεγονός που θα προσφέρει περισσότερη διαφάνεια, ακρίβεια κι αποτελεσματικότητα στα συστήματα μεταφορών και στον έλεγχό τους από τις αρμόδιες Αρχές.
Οι μεταφορείς θα μπορούν να εισάγουν και να αποθηκεύουν ηλεκτρονικά τις πληροφορίες διακίνησης και να ανταλλάσσουν δεδομένα σε πραγματικό χρόνο με την χρήση κινητού τηλεφώνου ή tablet. Η έγκαιρη καταγραφή δεδομένων σημαίνει πως τα πρακτορεία θα λαμβάνουν άμεσα τις πληροφορίες για τα μεταφερόμενα εμπορεύματα, ενώ κάθε απαιτούμενη ενέργεια θα λαμβάνεται ταχύτερα και με σημαντικά χαμηλότερο κόστος.
Εξοικονόμηση χαρτιού πανευρωπαϊκά αντίστοιχη με 166.000 δένδρα ετησίως
Τα ψηφιακά έγγραφα φορτωτικής (e-CMR) χρησιμοποιούνται σήμερα σε 54 χώρες παγκοσμίως, κυρίως για διασυνοριακές μεταφορές εμπορευμάτων και υπολογίζεται ότι εάν εφαρμοστούν σε όλη την Ευρώπη μπορούν να εξοικονομήσουν το χαρτί που παράγεται από περίπου 166.000 δένδρα ετησίως, που αντιστοιχούν σε 135 τόνους ξύλου, καθώς και σημαντικό κόστος από τις μεταφορικές εταιρείες που το χρησιμοποιούν.
Ενδεικτικά, κάθε χάρτινη φορτωτική υπολογίζεται ότι κοστίζει συνολικά περίπου 6,23 ευρώ σε υλικά και κόστος διαχείρισης, ενώ το κόστος του ηλεκτρονικού ισοδύναμου δεν ξεπερνά το 1,69 ευρώ. Αυστρία, Βέλγιο, Φινλανδία, Λετονία, Λιθουανία, Ολλανδία, Νορβηγία, Σουηδία και Ελβετία έχουν υπογράψει από το 2008 το σχετικό πρωτόκολλο για μετάβαση σε ψηφιακά συνοδευτικά έγγραφα φορτωτικής, ενώ στην συνέχεια προσχώρησαν σε αυτό επιπλέον 7 ευρωπαϊκές χώρες: Βουλγαρία, Τσεχία, Δανία, Γαλλία, Σλοβακία, Ισπανία και Εσθονία.
Κάποιες από τις προαναφερθείσες χώρες έχουν ήδη προχωρήσει στην πλήρη εφαρμογή του e-CMR (π.χ. Ολλανδία), άλλες έχουν ήδη ξεκινήσει τα πιλοτικά προγράμματα, ενώ μεταξύ αυτών υπάρχουν και χώρες που δεν έχουν προβεί σε καμία ενέργεια μετά την υπογραφή του πρόσθετου πρωτοκόλλου (π.χ. Βουλγαρία). Αντίστοιχα χώρες όπως η Ελλάδα, επέλεξαν πρώτα την πιλοτική εφαρμογή του e-CMR πριν προσχωρήσουν επισήμως στο πρωτόκολλο.
Έλεγχος και διαφάνεια στις διασυνοριακές μεταφορές φορτίου
Η πρώτη διασυνοριακή πιλοτική εφαρμογή μεταξύ Ισπανίας και Γαλλίας ξεκίνησε τον περασμένο Δεκέμβριο, αλλά πλέον το ενδιαφέρον είναι έντονο από πολλές χώρες και οι συζητήσεις για πιλοτικά προγράμματα εντείνονται μεταξύ πολλών κρατών. Το e-CMR επιτρέπει στις αρχές κάθε χώρας να ελέγχουν άμεσα, με ασφάλεια και διαφάνεια, όλα τα στάδια της εφοδιαστικής αλυσίδας, ενώ μπορεί να συνδυαστεί με αυτοματοποιημένα συστήματα ασφαλείας του φορτίου (π.χ. eCall / κλήσεις άμεσης ανάγκης).
Η εφαρμογή του απαιτεί κάποιες νομικές προσαρμογές στο εθνικό δίκαιο, καθώς αρκετές χώρες ζητούν ακόμη αποκλειστικά «συνοδευτικά» «έγγραφα» ή «ακριβή αντίγραφα» των παραστατικών μεταφοράς.
Τα πλεονεκτήματα της εν λόγω εφαρμογής θα αναλυθούν στη διάρκεια της διημερίδας στη Θεσσαλονίκη, όπου θα εγκαινιασθεί η πρώτη πιλοτική εφαρμογή στην Ελλάδα και θα γίνει ζωντανή παρουσίασή της σε φορτηγό με πραγματικό φορτίο, σε εξωτερικό χώρο. Ο πρόεδρος της Ομοσπονδίας, κ. Απόστολος Κενανίδης θα αναλύσει τα πλεονεκτήματα του e-CMR και θα συζητηθούν οι απόψεις των επαγγελματικών φορέων.